کد خبر: 16828| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۸ فروردین سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۵۰:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۱۷

وزیر آموزش و پرورش گفت توسعه آموزش‌های مهارتی، تأثیر بسزایی در حل مشکل بیکاری کشور دارد؛ برای این منظور باید نیمی از دانش‌آموزان دوره متوسطه، جذب هنرستان‌ها شوند.
محسن حاجی میرزایی عصر سه شنبه در شورای آموزش و پرورش استان یزد اظهار کرد: آموزش و پرورش را نباید مقدمه ورود به دانشگاه دانست؛ این که دانش آموختگان برخی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها بیکار هستند، مشکل این وزارتخانه نیست، بلکه این مشکل جای دیگری است که باید همانجا حل شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که این وزارتخانه، بزرگ ترین نهاد اجرایی کشور است و بیشترین سطح تماس حاکمیت با مردم، مربوط به این نهاد است، افزود: ۴۰درصد کارکنان دولت را نیروهای آموزش و پرورش تشکیل می دهند و این دستگاه عریض و طویل چگونه می تواند در کارآفرینی نقش ایفا کند بدین ترتیب مشکل بیکاری تحصیل کرده ها، مشکل آموزش و پرورش نیست.
وی با تأکید بر این که برای کمک به حل مشکل بیکاری در کشور، باید به توسعه آموزش های مهارتی توجه ویژه ای داشته باشیم، افزود: نیمی از دانش آموزان دوره متوسطه، باید جذب هنرستان ها شوند تا با مهارت آموزی، زندگی خود را بهتر اداره کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: یزد در بسیاری از شاخص‌ها از متوسط کشوری بالاتر است اما از اهداف آموزش و پرورش ۱۳درصد عقب بوده و در حوزه کاردانش هم از ضعیف ترین استان های کشور است.
وی از استاندار و اعضای شورای آموزش و پرورش استان درخواست کرد، کمک کنند تا جریانی شکل بگیرد که موفقیت دانش آموزان با موفقیت آن ها در آزمون سراسری سنجیده نشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سهمیه آزمون منطقه ای افزود: این موضوع گرچه قاعده ای است که در کشور اعمال می شود و پیچیدگی های خود را دارد اما زیر نظر سازمان سنجشآموزش کشور اداره می شود. البته به تازگی نشست هایی برگزار و تصمیماتی اتخاذ شده که بر اساس آن به تدریج، سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا خواهد کرد.
حاجی میرزایی ادامه داد: در مورد استخدام نیروهای پرورشی، سال گذشته، هشت هزار نیروی جدید در این حوزه جذب شده اند.
وی در مورد مشکل معلمان دانشسرا ها گفت: ما طرف موضوع نیستیم، شاکی سازمان بازنشستگی و حکم دهنده، دیوان عدالت اداری است. با این همه، به بخش حقوقی وزارتخانه مأموریت داده شد تا در راستای حمایت از آن ها وارد عمل شوند؛ اما موضوع در دادسرا پیگیری می شود.
وی در مورد بهبود وضعیت بیمه سلامت فرهنگیان، اظهار امیدواری کرد که گشایشی در این موضوع صورت گیرد. زیرا سرانه ای که بابت بیمه سلامت پرداخت می شود، رقم قابل توجهی است؛ در حالی که به این میزان، خدمات دریافت نمی شود و لازم است از محل آن برای توسعه بیمه تکمیلی، کمک شود.
وزیر آموزش و پرورش در مورد افزایش مشارکت کمک مالی دولت برای ساخت پروژه های مشارکتی با کمک خیران هم خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی یزد بیش از سه متر مربع از سایر استان هاست.

منبع:مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7