کد خبر: 16717| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۳۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۷۵

وزیر آموزش و پرورش در گفت و گوی مستقیم با مدیران مدارس کردستان گفت: امروز همه مأموریت ها را به دست با کفایت و خلاق مدیران مدارس سپرده‌ایم؛ زیرا مدیران، اصلی‌ترین تضمین کننده تحقق اهداف تعلیم و تربیت هستند و تلاش‌های مجموعه آموزش و پرورش را به نتیجه می‌رسانند.
صبح امروز محسن حاجی میرزایی در گفت و گوی مستقیم با مدیران مدارس استان کردستان، از سلسله برنامه‌های «ارتباط هفته» که در ساختمان شهید رجایی و از طریق ویدئو کنفرانس و در بستر شاد برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: از تلاش‌های بی‌وقفه تمامی همکاران و کسب افتخارات آموزش و پرورش کردستان تقدیر می‌کنم و این موفقیت‌ها را صمیمانه تبریک می‌گویم.
وی با اشاره به فرا رسیدن ماه شعبان و ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در متون دینی ما به عنوان بهار عبادت شناخته شده و تأثیر مهمی در روح و جان انسان‌ها دارد و موقعیت‌های مهمی را برای پرورش و تقرب آن ها فراهم می‌کند امیدوارم همکاران عزیز از این فرصت‌های طلایی حداکثر بهره برداری را داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اصلی من از نشست با مدیران مدارس کردستان؛ قدردانی و سپاسگزاری از زحمات دلسوزانه، مسئولانه و سرشار از محبت و عشق آن‌ها به دانش آموزان است، بنابراین مراتب قدردانی و سپاس خود را به همه همکارانم ابلاغ می‌کنم.
وی افزود: خداوند همواره بر اعمال ما ناظر است و قطعا کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند در نزد خداوند ماجورند و آثار و برکاتش را نیز در زندگی خود احساس خواهند کرد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: در منطق قرآن، هر کار کوچک ارزشمندی در نزد خداوند ثبت و به آن پاداش داده می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام تعلیم و تربیت به روال عادی و طبیعی در حال طی مسیر بود که شیوع ویروس کرونا به یک باره در آن اخلال ایجاد کرد و مانند یک زلزله تغییرات زیادی را سبب شد و همه ساختارها را تغییر داد به طوری که همانند گذشته نتوانستیم در مدرسه حضور یابیم و به فعالیت بپردازیم و این پدیده ضربه بزرگی به نظام تعلیم و تربیت وارد کرد.
وی ادامه داد: این شرایط سخت باعث شد تا کارآمدی نظام تعلیم و تربیت مشخص شود چرا که عیار مجموعه‌ها در شرایط دشوار تعیین می‌شود، انسان‌هایی که در شرایط سخت می‌توانند بهتر تصمیم بگیرند و عمل کنند موفق‌ترند در میان سازمان‌ها نیز، آن‌هایی که در شرایط نوظهور به سرعت آرایش جدیدی پیدا می‌کنند و به آرامش می‌رسند از بلوغ، کارآمدی و اثربخشی بیشتری برخوردارند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهارکرد: خوشبختانه جامعه فرهنگی ما در آزمون بزرگی که بر اثر شیوع کرونا برای همه نظام‌های تعلیم و تربیت جهان پیش آمد، موفق بود.
وی ادامه داد: ما به سرعت خود را پیدا کردیم و روابط‌مان را برقرار و جریان آموزش را استمرار بخشیدیم و اجازه ندادیم که این آشفتگی ناشی از کرونا، اهداف تعلیم و تربیت را به مخاطره بیندازد و این کار بزرگی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جامعه فرهنگی به دلیل این که در همه خانواده‌ها حضور دارد همواره از سوی خانواده مشاهده می‌شود و خانواده ها در خصوص میزان مسئولیت پذیری و سخت کوشی معلمان داوری می‌کنند.
وی اظهار کرد: همکاران ما در استان کردستان آگاه باشند که امروز در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم سرمایه اجتماعی خود را بهبود ببخشیم و کسب آبرو کنیم و در اذهان خانواده‌ها و این نسل جادوانه شویم پس این موقعیت را باید غنیمت شمرد.
حاجی میرزایی ادامه داد: یکی از مزایای وضعیت کنونی؛ فراهم شدن زمینه بروز خلاقیت مدیران و معلمان است چرا که در شرایط عادی تا این حد مجال بروز خلاقیت وجود نداشت، زیرا همه چیز از پیش تعیین شده بود اما امروز چنین نیست و ما باید خودمان بیندیشیم که چگونه می‌توانیم کارها را پیش ببریم.
وی اضافه کرد؛ امروز همه مأموریت را به دست با کفایت و خلاق مدیران سپرده‌ایم مدیران اصلی‌ترین نقطه‌ای هستند که تضمین کننده تحقق اهداف تعلیم و تربیت هستند وکسانی که باید تلاش‌های مجموعه آموزش و پرورش را به نتیجه برسانند مدیران مدارس هستند.
عضو کابینه تدبیر و امید مدیران را حلقه وصل بین صف و ستاد دانست و خاطرنشان کرد: مدیران در جایگاهی هستند که ایده‌ها و اهداف را از بالا دریافت و در سطح معلمان و دانش آموزان محقق می‌کنند و این رسالت بزرگی است بنابراین اگر مدیران موفق نباشند حاصل تلاش‌های مجموعه هدر می‌رود.
وی مدیران را عامل نظم و انسجام مجموعه تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی دانست و افزود: این مدیر است که ارتباط بین معلم و دانش آموز و خانواده‌ها برقرار می‌کند و به این مجموعه نظم می‌دهد و از شرایط دانش آموزان باخبر است و سعی می‌کند از انجام  صحیح ماموریت معلمان و پوشش با کیفیت آموزش‌های مجازی مطمئن شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: حوزه ستادی صرفا کلیات را  ارائه  می‌دهد و مدیران را موظف به  تلاش برای جلوگیری از محرومیت دانش آموزان از آموزش‌های باکیفیت می‌کند، اما این مدیران هستند که باید راه‌های جدیدی را کشف و برای تحقق اهداف تلاش کنند.
وی با اشاره به راه اندازی شبکه شاد گفت: این شبکه را ایجاد نکردیم که جایگزین معلمان شوند چرا که نقش معلمان قابل جایگزینی نیست بنابراین شبکه شاد ابزاری است که در اختیار معلم و مدیر قرار گرفته تا ماموریت حضور در مدرسه را انجام دهد.
حاجی میرزایی با بیان این که در شرایط نوین ماموریت مدیران به اشکال جدیدی انجام می‌شود، اذعان کرد: پیشنهاد می‌کنم؛ حداکثر مراقبت صورت گیرد تا ماموریت‌ها به خوبی انجام شود تلاش کنید تصویری که از فعالیت‌های نظام تعلیم و تربیت ساخته می‌شود دلپذیر و مورد تحسین همگان باشد.
وی بر تقویت ارتباط و گفتگو مدیران با سایر عناصر مدرسه تاکید و ادامه داد: مدیران اهمیت شرایط فعلی را به معلمان گوشزد و با یکدیگر تبادل تجربه کنند و در جریان شرایط تحصیلی هریک از دانش آموزان باشند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: مدیری که بر کارش مسلط و در تعامل با سایرین قوی است قطعا جز مدیران موفق خواهد بود، بنابراین مدیران باید جامعه را از تلاش‌های انجام شده، آگاه و همه کارهایشان را ثبت کنند و نگذارند فعالیت‌های ایثارگرانه معلمان به فراموشی سپرده شود.
وی بر ثبت و ضبط فعالیت‌های دوران کرونایی تاکید و عنوان کرد: این روزهای سخت می‌گذرد اما تلاش‌های شما ماندگار خواهد شد بنابراین اجازه فراموشی این دوره را ندهید با خانواده ها به نرمی برخورد کنید و از اضافه شدن بار خانواده ها جلوگیری کنید، آن ها هم در شرایط خوبی نیستند پس به مشورت با آن ها اهتمام کنید و در این شرایط اجازه ندهید هیچ یک از دروس مورد بی اعتنایی واقع شود، با معلمان صحبت کنید و دوره های آموزشی  را نیز برای آن ها ارائه کنید تا در تولید محتواهای الکترونیکی موفق عمل کنند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دانش آموزان پایه‌های اول و دوم و دانش آموزان سال آخر بیشتر اهمیت دهید و نقطه آغاز و انجام دوران تحصیلی را کنترل کنید زیرا پایه‌های میانی فرصت جبران دارند.
وی ادامه داد: فرصت مناسبی به وجود آمده تا در خصوص شیوه‌های ارزشیابی، تدریس، تعامل و انتقال مفاهیم تعییراتی بدهید و از روش‌های خلاقانه استفاده کنید، امروز مدرسه ما به وسعت ایران است بنابراین با بزرگان جامعه و محله ارتباط داشته باشید و آن‌ها را در جریان فعالیت‌ها قرار دهید، یک مدیر موفق چنان که نگاهی به داخل دارد به خارج نیز توجه می‌کند و مشارکت آنها را بر می‌انگیزد.
حاجی میرزایی گفت: به شرایط بعد از کرونا فکر کنید امکان تبادل تجربه را برای مدیران و معلمان فراهم کنید، اجاره ندهید محرومیت‌های اقتصادی موجب محرومیت‌های آموزشی شود، برای آن‌ها که ابزار هوشمند ندارند راه‌های آموزشی دیگری جایگزین شود و هر جا امکان دارد آموزش‌ها حضوری ارائه شود.
وی اضافه کرد: در خصوش ارزشیابی به صورت تصادفی آزمون‌های مختلفی برگزار کنید و مطمئن شوید هیچ اختلالی وجود ندارد و اگر موردی بود به رفع آن بپردازید.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: شما مدیران در مناسب‌ترین جایگاه قرار گرفته‌اید چنان که تاکنون استان شما جز استان‌های با افتخار در نظام تعلیم و تربیت بوده است تلاش کنید این رویه را ادامه دهید تا در اذهان جامعه ماندگار شوید.
وی افزود: سال نو را سالی سرشار از موفقیت و سرور برایتان آرزو می‌کنم و تمام تلاشم را برای بهتر شدن شرایط فرهنگیان به کار می‌گیرم.

منبع:مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7