کد خبر: 16575| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۰:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۵۰

اولین نشست کمیته تخصصی تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندس سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و سردار شکارچی، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن تبریک عید مبعث اظهار کرد: حوزه "جهاد و شهادت" و "فرهنگ جهاد و شهادت" دارای اهمیت بسیار زیادی است و در واقع منظور از فرهنگ جهاد، زیستگاه جهادی است چرا که امروزه فرهنگ به معنای روشی است که با آن زندگی می‌کنیم.



وی ادامه داد: هدف از ارتباط فرهنگ با جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، فراهم کردن زیرساختی است که به ایجاد فضای فرهنگی در حوزه جهاد و شهادت کمک کند که کار بسیار مهم و اساسی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» همواره به فرهنگ انقلابی تأکید دارند که شکل‌گیری فرهنگ انقلابی نیازمند اقتضائات و منابع خاص خود است.
دکتر عاملی با بیان اینکه فرهنگ مقاومت، فرهنگ صیانت از جامعه در مقابل تهدیدها و توطئه‌هاست، تصریح کرد: دایره فرهنگ مقاومت بزرگ است و شامل همه اقشار جامعه و همه جامعه مسلمانان و جامعه غیر مسلمانان می‌شود. برای مثال مسیحیت کشور لبنان نیز مانند مسلمانان این کشور طرفدار حزب‌الله و سید حسن نصرالله هستند، همچنین مسیحیان کشور عراق نیز خود را وام‌دار جیش‌الشعبی می‌دانند و طرفدار آن هستند. امروز فرهنگ جهاد و شهادت و مقاومت پایداری ایرانی اسلامی نیز همه ایرانیان و غیر ایرانیان، مسلمانان ایرانی و ایرانیان غیر مسلمان را شامل می‌شود.
وی با تأکید مجدد بر اهمیت حوزه فرهنگ جهاد و شهادت، افزود: سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت هم سندی فرهنگی و هم متعلق به جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت است لذا باید در پرتو این نگاه برنامه‌ اقدام، سیاست‌ها و راهبردهای لازم را تعریف و تدوین کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی است، خاطرنشان کرد: 34 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی متمرکز بر روی سند مهندسی فرهنگی بوده است و مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» نیز چندین بار تأکید کرده‌اند که باید سند مهندسی فرهنگی مبنای حرکت فرهنگی کشور باشد.
دکتر عاملی ادامه داد: در سند مهندسی فرهنگی کشور اسنادی برای کمک به استقرار جامعه اسلامی پیش‌بینی شده است. همچنین در راهبرد کلان 2 این سند به "بازآفرینی نظام فکری، ساختارهای رسمی و غیر رسمی و میراث تمدنی جامعه مبتنی بر جهان‌بینی و تعالیم اسلام ناب محمدی(ص)"، در راهبرد ملی 6 بر "تعالی فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت"، در راهبرد ملی 7 بر "حفاظت، احیا و معرفی روزآمد آثار و ارزش‌های فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین در اقدام ملی 11 بر "تدوین و اجرای سند ملی فرهنگ دفاع و مقاومت، ایثار و جهاد و شهادت" تأکید شده است لذا تدوین سند ملی فرهنگ دفاع و مقاومت، ایثار و جهاد و شهادت استناد قانونی دارد.
وی افزود: در رویکرد جدید دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین اسناد ملی معتقد هستیم که اسناد باید از طرف دستگاه‌های مرتبط و درگیر تدوین شود چرا که ما به دنبال فراگیری اسناد ملی و کاربردی بودن آنها هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه با "فرهنگ مقاومت" توفیقات بسیاری حاصل می‌شود، ابراز امیداواری کرد: سند ملی فرهنگ دفاع و مقاومت، ایثار و جهاد و شهادت به عنوان اولین سند از اسناد ذیل مهندسی فرهنگی کشور هر چه زودتر نهایی و تصویب شود.
دکتر عاملی ضمن تشکر از همکاری مهندس اوحدی و سردار شکارچی در تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت گفت: همکاری خوبی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیروهای مسلح شکل گرفته است و تصویب سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی در جلسه 837 شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تداوم این همکاری امیدوارکننده است.
وی با بیان اینکه متناظر بودن چهارچوب سند در اسناد همواره با چالش روبه‌رو بوده است، افزود: تناظر باید در چارچوب تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت رعایت شود و نباید ارزش‌ها، اهداف، سیاست‌ها، راهبردها و... در تدوین سند به صورت جزیره‌ای در نظر گرفته شود‌.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید نقش آموزش‌وپرورش به عنوان بنیان اساسی فرهنگ‌سازی به طور پُررنگ در سند لحاظ شود، تصریح کرد: ابزار فرهنگ‌سازی مانند تلویزیون، رادیو، سینما، موسیقی، ادبیات، فضای مجازی، بازی‌ها و... نیز به طور کامل در سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت در نظر گرفته شوند.



همچنین مهندس سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این جلسه اظهار داشت: سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت نقشه راه برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است و باید این سند به گفتمان عمومی تبدیل شود.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در سال 98 خاطرنشان کرد: معظم له هم در این مراسم و هم در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درمورد تحریف انقلاب و تحریف دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان یک آفت خطرناک تذکر و هشدار دادند.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: تحریف، همواره در طول تاریخ یکی از ابزارهای اساسی جبهه باطل برای نفی ارزش‌ها بوده است و اگر تحریف اثر کند خروجی آن به بدعت تبدیل می‌شود که نابودکننده ارزش‌هاست.
مهندس اوحدی با اشاره به تهدیدات جنگ نرم در دوره معاصر اظهار داشت: بیش از 300 کانال تلویزیون و هزاران سایت خارجی برای گسترش بی‌تقوایی فعالیت می‌کنند، جنگ نرم، روح و روان انسان‌ها را نشانه می‌گیرد و هجمه سنگینی برای آثار و گنجینه ارزش‌های انقلاب دارد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران  با تأکید بر اینکه باید نقشه راه سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت تداوم داشته باشد، گفت: در تدوین این سند باید از مکتب شهید سلیمانی بهره برد و اهداف این سند به درستی مشخص شود اینکه کجا هستیم و قرار است که در آینده به کجا برسیم.
مهندس اوحدی با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه الاحزاب «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلً» گفت: شهدا میثاق‌نامه‌‌ای داشتند و صادقانه پیمان خود را به آخر بردند.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان با بیان اینکه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان منشور چهل ساله دوم انقلاب ترسیم کرده‌اند، تصریح کرد: قطعاً چله دوم انقلاب اسلامی را بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و استناد به سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت با عزت و سلامتی پیش خواهیم برد.



همچنین سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این جلسه با بیان اینکه 127 روز از ابلاغ رسمی سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت می‌گذرد، خاطرنشان کرد: طی جلساتی با حضور 22 دستگاه این سند مورد بررسی قرار گرفت.
دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت ضمن ابراز تأسف از عدم تدوین سند ملی در حوزه ایثار و شهادت با وجود گذشت 42 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تصریح کرد: ایثار و شهادت 2 محور اساسی در فرهنگ اسلامی است و می‌توان گفت آنچه که به بقای اسلام و نظام اسلامی کمک می‌کند گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است.
وی  ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای تدوین پیش‌نویس سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت، گفت: برگزاری بیش از 11 نشست با حضور 30 سازمان فرهنگی و مردمی مرتبط با سند، ساخت و تهیه برنامه مستند و کلیپ ترویجی، ایجاد گروه پژوهشی در دانشگاه شاهد و دانشگاه علامه طباطبایی، تشکیل شورای هماهنگی، ایجاد پنل دانشجویی برای بحث و بررسی پیرامون موضوع فرهنگ ایثار و شهادت از جمله اقداماتی است که برای تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت انجام شده است.
سردار یعقوب سلیمانی ضمن تشکر از مشارکت و همکاری نهادهای مربوط به تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت، ابراز امیدواری کرد: با همدلی و هم افزایی ایجاد شده این سند هر چه زودتر تدوین و تصویب شود.



در ادامه سردار ابوالفضل شکارچی معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح بر لزوم ترتیب توالی در تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت تأکید و تصریح کرد: فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت در تمامی حوزه‌ها تأثیرگذار است و موفقیت‌ها و دستاوردهایی هم که تا کنون داشته‌ایم منطبق بر فرهنگ مقاومت و شهادت بوده است و دشمنان انقلاب اسلامی نیز این فرهنگ را مورد هجمه قرار داده‌اند.
وی با تأکید بر لزوم صیانت از فرهنگ مقاومت و شهادت افزود: ضرورت دارد فرهنگ مقاومت و شهادت گسترش یابد و به نسل‌های بعدی که تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را برعهده دارند انتقال داده شود.
معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: تعمیق و عمق‌بخشی فرهنگ مقاومت و شهادت در جامعه بسیار مهم است و با عمق بخشی به این فرهنگ در مقابل دشمنان پیروز خواهیم بود.
سردار شکارچی ادامه داد: سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت از تأثیرگذارترین اسناد ذیل سند مهندسی فرهنگی است و در واقع تدوین این سند مسیر را برای سایر اسناد ذیل سند مهندسی فرهنگی هموار خواهد کرد.



همچنین دکتر محمود حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: این چارچوب برای تدوین اسناد ذیل مهندسی فرهنگی تصویب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده که بر اساس آن کمیته تخصصی که ترکیبی از مسئولان دستگاه‌های مربوطه، دستگاه‌های مردم نهاد و دانشگاهیان است، عهده‌دار تدوین سند است.
وی ادامه داد: بر اساس رویکرد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین اسناد ملی، اسناد باید با اجماع دستگاه‌های مربوطه در حوزه سند تدوین شود و در این صورت سند مبتنی بر واقعیت‌ها خواهد بود.
دکتر حاجیولی تصریح کرد: مسیر تدوین سند گاهی مهم‌تر از سند است و ضرورت دارد این مسیر با اجماع و همکاری دستگاه‌های مربوطه طی شود.
در ادامه جلسه پس از ارائه گزارش دکتر ملکی مشاور علمی و مدیر برنامه‌ریزی تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت درمورد کلیات این سند، اعضاء به بیان نظرات خود پیرامون آن پرداختند.



مجتبی ایزدی سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما در این جلسه به ارائه نکاتی درمورد محتویات و واژه‌های به کار برده در سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت پرداخت و پیشنهاد داد: در بخش برنامه‌ها و اقدامات ملی سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت رسانه‌ها به صورت عام در نظر گرفته شود و صرفاً نباید به رسانه تلویزیون اکتفاء کرد.
وی اظهار کرد: به نظر بنده باید سطح رویکرد مفهومی سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت بیشتر از سطح اجرایی آن باشد.
در ادامه دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه اسناد زیادی در مورد مقاومت و شهادت تدوین شده است، تأکید کرد: نباید مأموریت‌های سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت با سایر اسناد مربوط به حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت هم‌پوشانی داشته باشد.
وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های قانونی برای توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت پیشنهاد داد: توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت به عنوان یک سیاست در سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت لحاظ شود.
همچنین دکتر رشید جعفرپور رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه با بیان اینکه سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت صرفاً برای دستگاه‌های مربوطه نیست، تصریح کرد: سند مذکور برای همه جامعه است و باید فراتر از دستگاه‌های ذی‌ربط دیده شود.
وی ادامه داد: همچنین باید در سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت به ظرفیت فضای مجازی برای گسترش فرهنگ جهاد و شهادت توجه بیشتری شود.



در ادامه محمدرضا سوقندی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران به سند مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: سند مهندسی فرهنگی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» تدوین و تصویب شد.
وی با اشاره به گستره دسته‌بندی فرهنگ، تصریح کرد: ضرورت دارد به تنوع و دسته‌بندی فرهنگ در تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت توجه شود چرا که قرار است این سند، یک سند جامع در حوزه فرهنگ جهاد و شهادت باشد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران افزود: باید جایگاه مجاهدان، مدافعان و ایثارگران در سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت برجسته شود چرا که همین افراد می‌توانند فرهنگ مقاومت و شهادت را انتقال و گسترش دهند.
در ادامه دکتر محمدرضا سنگری رئیس اندیشکده ادبیات پایداری تصریح کرد: حزن‌زدایی و رفع خوف از جامعه با بهره‌گیری از عنصر مقاومت و شهادت امکان‌پذیر است لذا باید خروجی سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت به تحقق این امر منجر شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از بحث و بررسی اعضاء کلیات سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت در این جلسه به تصویب رسید.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7