کد خبر: 16342| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۸ بهمن سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۹:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۷۶

جلسه 145 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه 28 بهمن ماه 99 در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران ارائه گزارش علم و فناوری را دستور اول این جلسه عنوان و اظهار کرد: گزارشی از تعداد ثبت پتنت‌های خاص ثبت شده بین‌المللی ارائه شد که مقداری افت و کاهش را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه کشور ضعف‌هایی در ثبت پتنت و تولیدات علم و مقالات دارد، از ورود این ستاد به این موضوع خبر داد و  اظهار کرد: در این جلسه اعلام شد که این افت مربوط به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان بوده و تا حوزه دارای جاذبه‌های اقتصادی نباشد و اقتصاد دانش بنیان وارد میدان نشود این آسیب به صورت اساسی حل نخواهد شد.
دکتر کبگانیان ادامه داد:  گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس درمورد وضعیت اعتبارات پژوهشی ارائه شد که یک مقدار نگران کننده بود؛ چرا که این گزارش حاکی از افت و کاهش سهم اعتبارات پژوهشی در بودجه سال 1400 داشت از این رو در این جلسه مختصری در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفت.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر این اساس اعضای جلسه به این جمع بندی رسیدند که اعداد و ارقام مربوط به اعتبارات پژوهشی مقداری بهتر از گزارش مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی است؛ چرا که بخشی از اعتبارات پژوهشی در این گزارش دیده نشده است.
وی با تاکید بر بررسی دقیق‌تر اعتبارات پژوهشی در قانون بودجه 1400، خاطر نشان کرد: از این رو مقرر شد در جلسه دیگری گزارش دقیق‌تری در این زمینه ارائه شود. در این جلسه تنها گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده بود.
دکتر کبگانیان با بیان اینکه دستور دوم جلسه مربوط به مأموریت‌های جهاد دانشگاهی بود، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی مدتی پیش ماموریت‌هایی را از شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برعهده گرفته بود که راهنمایی و رهنمودی بود که مقام معظم رهبری به اعضای جهاد دانشگاهی محول کرده بودند، بنابراین تعدادی مأموریت ملی برای جهاد دانشگاهی تصویب شد. جهاد دانشگاهی یک نهاد ملی است و باید پرهیز کنیم از اینکه به یک بنگاه تبدیل شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد ملی است و باید پرهیز کنیم از اینکه به یک بنگاه تبدیل شود، افزود: اگر چه جهاد دانشگاهی به دلیل انجام پروژه‌های بسیار سنگین در سطح بنگاهی موفق بوده است برای همین هم برنامه ستاد نقشه جامع علمی کشور این است که بر روی توانایی‌های جهاد دانشگاهی برای مدیریت‌های ملی استفاده کند.
وی ادامه داد: به طور مثال جهاد دانشگاهی در آب شیرین کن‌ها و خودروهای ریلی پروژه‌های خوبی اجرا کرده و درخواست ما این بود در این قسمت‌ها به مدیریت انتقال فناوری‌ها بپردازد یعنی تمام نهادها و دستگاه‌هایی که این کار را برعهده می‌گیرند، تحت مدیریت، نظارت و آئین نامه‌هایی جهاد دانشگاهی باشند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پایان سخنان خود گفت: در ادامه جلسه گزارش نظارت و ارزیابی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور توسط معاون نظارت و ارزیابی ارائه شد و همچنین با جهاد دانشگاهی توافق شد که برای انجام ماموریت‌هایی که به آن محول شده نقشه راهی پیش بینی کرده و بر اساس آن پیش رود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7