کد خبر: 14633| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳۰ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۲۹:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۳۷

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در نشست «اقتصاد مقاومتی و جهش تولید» که در جمع مسئولان و مدیران استان کرمانشاه برگزار شد با اشاره به لزوم توسعه‌زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری در استان کرمانشاه، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی کامل دارد تا ساختمان‌های بدون استفاده استان را در راستای تبدیل شدن به مراکز نوآوری تجهیز کند.
معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه این نشست گفت: یکی از محوری‌ترین مسائلی که مسئولان و محققان دانشگاهی کشور باید به آن توجه کنند، این موضوع است که نمی‌توان از یک تحقیق دانشگاهی انتظار خروج محصول و تجاری‌سازی را داشت، در حالی که بخش خصوصی هیچ سرمایه‌گذاری و مشارکتی در روند این تحقیقات ندارد، به زبان ساده‌تر اینکه، با بودجه دولتی نمی‌توان پژوهش محصول محور ایجاد کرد.
 
کسب در آمد از تولید دانش
رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان ضمن تشریح ویژگی‌ها و مختصات دانشگاه تحقیق محور، افزود: دانشگاهی می‌تواند خود را موفق محسوب کند که بخش قابل توجهی از هزینه خود را از محل تولید دانش و مشارکت با بخش خصوصی و تحاری‌سازی محصولات فناورانه کسب کند. زمانی که یک واحد دانشگاهی به صورت صددرصد به بودجه دولتی وابسته است، در زمینه آموزش نیز دچار نقصان و چالش است.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به جمعیت فارغ‌التحصیل در کشور گفت: وقتی یک جوان تحصیل‌کرده، نمی‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند، به خاطر آموزش غیرکاربردی است که در دانشگاه ما جریان دارد. اقتصاد دولتی و اقتصاد نفت محور نیز در نهایت باعث به وجود آمدن دولت‌های فربه و پر‌تعداد از نظر کارکنان می‌شود. فرایندهای اداری در چنین اقتصادی، غالباً بسیار طولانی است. بدون شک فعالان زیست‌بوم نوآوری برای اخذ مجوز از چنین اداراتی به زحمت خواهد افتاد و امکان تعامل با چنین سازوکاری را ندارند.
رئیس بنیاد علمی نخبگان در ادامه افزود: برای حرکت از سمت یک اقتصاد نفتی و دولت فربه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و دولت چابک، همه ما باید سخت تلاش کنیم. در این زمینه بیش از هرچیز نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. مهمترین منابع کشور، نیروی انسانی است نه نفت و منابع معدنی، توسعه یک مفهوم درون‌زا است. باید شما در داخل استان با تکیه بر همین جوانان کرمانشاهی، توسعه ایجاد کنید.
 
توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری کرمانشاه
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به سفرهای پیشین خود به استان کرمانشاه، گفت: پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، نیازمند توسعه زیرساخت‌ها است و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه کاملاً از توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری  استان، حمایت می‌کند.
ساختمان‌های متروک و بلااستفاده استان اگر به عنوان مرکز نوآوری و شتابدهنده در اختیار جوانان استان قرار گیرد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی کامل دارد تا این ساختمان‌ها را به صورت کامل تجهیز کند.
 
رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری محلی و استانی در حوزه تامین مالی، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی دارد تا منابعی به صندوق پژوهش و فناوری استان اختصاص دهد، ضمن اینکه این صندوق از خطوط اعتباری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی نیز برخوردار است. شرکت‌های دانش‎بنیان و فناور استان نیز باید تلاش کنند تا ایده‌ها و طرح‌های خود را بر اساس نیازها و واقعیات جامعه به پیش ببرند و سعی کنند که با تکیه بر منابع و ذخایر طبیعی و انسانی استان کرمانشاه، ارزش افزوده ایجاد کنند. شرکت‌های بزرگی در استان کرمانشاه وجود دارد که فعالیت‌های قابل توجهی دارند و در سطح کشور نمونه هستند.
 
استفاده از ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن توضیح نحوه توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استانی، افزود: کرمانشاه ظرفیت قابل توجهی در حوزه کشاورزی دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های استانی باید بر روی امنیت غذایی کشور متمرکز شوند و با بومی‌سازی فناوری تولید کود، سم، نهاده‌های گیاهی و داروهای مورد نیاز صنعت دام وطیور، خطوط تولید جدید در استان ایجاد کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این زمینه همراه و همکار جوانان استان خواهد بود.
 
ستاری با اشاره به مصوبات سفرهای قبلی که به استان کرمانشاه داشت، گفت: پیشرفت‌های حاصل شده در سفر اخیر به  کرمانشاه، بسیار قابل توجه است، هرچند این مقدار توسعه و پیشرفت هنوز با ظرفیت‌های استان فاصله معناداری دارد و باید تلاش کرد تا این فاصله کمتر شود. خوشحال هستیم که مسئولین استانی و به ویژه استاندار کرمانشاه، پیگیر پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نواوری استان هستند. باید تلاش کرد تا مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری در درون دانشگاه ایجاد کرد تا این مراکز به موازات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه فعالیت کنند.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به استان کرمانشاه از چند طرح و پروژه فناورانه در حوزه زیست‌بوم نوآوری استان، رونمایی کرد. افتتاح مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری با 6 هزار متر مساحت، افتتاح یک واحد مدرن گلخانه‌ای و رونمایی از 7 طرح و اختراع در حوزه سلامت از جمله رویدادهای این سفر یک روزه بود. ستاری همچنین در بازدید از خطوط تولید چند شرکت دانش‌بنیان و فناور استان، برخی پروژه‌های جدید آنها را از جمله عملیات اجرایی پروژه ساخت «واحد تولید کاتالیست BZN2» را افتتاح کرد.
گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7