کد خبر: 14060| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۷ مرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۲۴:۰ | تعداد بازدید: ۱۵۴۹

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در تولید واکسن خبرهای خوشی داریم و از دنیا عقب نیستیم اما هنوز ابهامات زیادی درباره اثربخشی واکسن کرونا وجود دارد.
سعید نمکی روز سه شنبه در جلسه کمیته علمی مشورتی کرونا در وزارت بهداشت که به صورت ویدئو کنفرانس با دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شد، افزود: همان طور که در اجداد کرونا ویروس جدید یعنی مرس و سارس واکسن خیلی موثر نبود در مورد بیماری کووید ۱۹ و اثربخشی واکسن بر روی آن هنوز ابهامات زبادی وجود دارد، اینکه ایمنی پس از واکسن حتی اگر تولید شود چقدر استمرار دارد، واکسن هر چند وقت یکبار باید تکرار شود، آیا واکسن مثل واکسن آنفلوانزا هر سال باید تکرار شود یا ایمنی بر اثر وجود آنتی بادی است یا ایمنی مولکولی است.
وی گفت: دنیا هنوز در برابر این سوالات پاسخ صریح و شفافی ندارد، هنوز نمی دانیم آیا ایمنی پس از واکسن ۱۰۰ درصد است یا مانند واکسن آنفلوانزا حداکثر ۳۲ تا ۴۰ درصد است.
نمکی افزود: با این حال تحقیقات برای ساخت واکسن را همپای دنیا جلو می بریم. اهل خالی بندی نیستم و حداقل ۹۰ درصد از موضوعی مطمئن نباشم آن را با مردم در میان نمی گذارم.
وزیر بهداشت ادامه داد: مسائل و ابهامات زیادی درباره جهش ویروس کرونا و اینکه به سمت خاموشی می رود یا چموش تر می شود وجود دارد. در هر صورت راه طولانی در برابر ویروس کرونا داریم و باید از همه ظرفیت مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی و غیر پزشکی مانند متخصصان علوم اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و فرهنگی در این مبارزه بهره ببریمِ
نمکی گفت: هر گونه صحبت با قطعیت درباره ویروس کرونا نشانه توهم است. شناخت ما درباره عملکرد ویروس، امکان ایمنی پس از ابتلا و اثربخشی واکسن همچنان اندک است. دانشمندان هرگز فکر نکنند با قطعیت به یک روش موثر همیشگی در درمان و پیشگیری دست پیدا کرده اند.
وزیر بهداشت ادامه داد: رفتارهای اجتماعی و ژنتیک اقوام و اقلیم های مختلف در برابر ویروس کرونا متفاوت است و برنامه ما برای هر گروهی از جمعیت کشور باید متفاوت باشد.
نمکی گفت: اوایل ورود ویروس کرونا به کشور تا حدی غافلگیر شدیم و در مرحله اول کاستی ها و کمبودهایی داشتیم اما بعد از ۵۰ روز میزان موارد ابتلا و مرگ به ۳۰ درصد موارد اولیه کاهش پیدا کرد و در بسیاری از اقلام مورد نیاز خودکفا شدیم اما مبارزه با این ویروس منحوس تمام نشده و باید خودمان را برای یک مبارزه طولانی آماده کنیم.
وی افزود: شاخص های ژنتیک و بیماری زایی این ویروس بسیار پیچیده است، این ویروس با اجدادش تفاوت های اساسی دارد، باید چشم هایمان را باز کنیم و آماده تر شویم و برای آینده برنامه داشته باشیم. ویروس کرونا یک ویروس شتر، گاو پلنگ است و هر زمان یکی از ابعاد این ویروس برجسته تر می شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: با حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری توانستم به یک وفاق و همکاری بین بخشی خوبی برای مبارزه با ویروس کرونا برسیم اما باید بتوانیم از ظرفیت مراکز تحقیقاتی و دانشمندان کشور در همه رشته ها بیشتر استفاده کنیم.
نمکی گفت: در نامه ای که اسفند پارسال برای دکتر ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت نوشتیم انتظاراتم را شرح دادم واعلام کردیم که باید بتوانیم به سوالات زیادی که درباره کرونا وجود دارد پاسخ دهیم، پرسش هایی درباره میزان شیوع و بروز این بیماری، اثربخشی داروها، تاثیرگذاری روش های درمانی، تغییرات رفتار ویرو یا جهش های احتمالی آن.
وی افزود: باید بدانیم که در صورت جهش ویروس کرونا با چه شرایطی مواجه می شویم، تاریخ شروع و ورود این بیماری در ایران کی بوده است، تاثیر روانی و اجتماعی این بیماری چیست و چقدر است، برای حفظ سلامت روان مردم در این شرایط چه کارهایی باید انجام دهیم و شیوه های پیشگیری موثر در برابر آن چیست. باید به دنبال راهکار برای پرسش های انبوه مردم باشیم اما هنوز خود من جواب بسیاری از این سوالها را نمی دانم.
وزیر بهداشت ادامه داد: نباید در تهران بنشینیم و برای کل کشور تصمیم بگیریم، تفاوت های ژنتیک و اقلیمی و رفتارهای اجتماعی متفاوت اقوام در میزان و شیوع بیماری کووید۱۹ و اثرات و عوارض آن موثر است.
وی گفت: در گذشته امکانات و مراکز تحقیقاتی انگشت شماری در کشور داشتیم اما اکنون دانشمندان و مراکز تحقیقاتی زیادی در اقصی نقاط کشور، در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی علوم اجتماعی، اقتصادی و سایر علوم داریم که باید از ظرفیت همه آنها برای غلبه بر این بیماری جهانی استفاده کنیم.
تشکیل پارلمان علمای رشته های مختلف برای غلبه بر کرونا
نمکی ادامه داد: باید بتوانیم پارلمان علمای رشته های مختلف را در ستاد وزارت بهداشت داشته باشیم. انتظارات من برای بهره گرفتن از نظرات دانشمندان رشته های مختلف برآورده نشده و هنوز با یک ویروس پیچیده و با آگاهی های کم مواجه هستیم و در مسیری سنگلاخ حرکت می کنیم.
وی گفت: هر کس در این شرایط ادعا کند ویروس کرونا را شناخته دچار توهم است، هیچ کدام از مدل های اپیدمیولوژی کاملا منطبق بر واقعیت نیست و نمی دانیم در آینده چه اتفاقاتی می افتد و هنوز نمی توان درباره کرونا و آینده آن قضاوت ۱۰۰درصدی داشت.
وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد پروتکل و داروهای درمانی نیز زمانی گفته می شد استلتامیوویر یا کلترا موثر است و امروز از فاویپیراویر و رمدسیویر صحبت می شود، از همه همکاران می خواهم هیچ حرفی را به صورت ۱۰۰درصد و با قطعیت نزنند، برخی مدعی هستند که برخی گیاهان دارویی ۱۰۰درصد ویروس کرونا را ریشه کن می کند، این حرف ها عالمانه نیست و ناشی از توهم است.
نمکی گفت: باید از ظرفیت طب سنتی و گیاهی و طب آلترناتیو با حضور افراد دانشمند استفاده کنیم اما اینکه یک جوشانده می توانم کرونا را ریشه کن کند حرف عالمانه نیست.
وی افزود: مبارزه با کرونا یک کار تیمی است و همه متخصصان در رشته های مختلف باید مشارکت کنند و به تفاوت های ژنتیک، اقلیم و رفتارهای مردم نیز در این مبارزه توجه داشته باشند، باید پروتکل های متفاوتی داشته باشیم.
ابهام درباره مصونیت بعد از واکسن و ابتلا به کرونا
وزیر بهداشت گفت: هنوز درباره اینکه آیا بعد از ابتلا به ویروس کرونا و بهبود مصونیت پیدا می کنیم یا نه ابهامات و سوالات متعددی وجود دارد. اینکه بعد از دو نیم تا سه ماه بعد از بهبودی میزان آنتی بادی در بدن کم می شود، سوالات زیادی را به وجود آورده که در این شرایط چطور می شود به سمت استفاده از واکسن یا ایمنی در جامعه حرکت کرد.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از بیماران هستند که بعد از یک دوره ابتلا به عفونت کرونا و بهبودی دوباره به این بیماری مبتلا شده اند و معلوم نیست آیا ویروس در بدن آنها پنهان مانده یا دوباره مبتلا شده اند. مساله جهش ویروس کرونا نیز یک مساله بسیار مهم است و هنوز نمی دانیم ویروس که اکنون در استانهای مختف در چرخش هست آیا همان ویروس ووهان است یا تغییر کرده است.
احتمال تصمیمات سنگین برای مبارزه با کرونا
نمکی گفت: همکاران بیولوژیست باید لحظه به لحظه تغییرات ویروس کرونا را رصد کنند، تغییرات ویروس کرونا در استانهای مختلف باید پیگیری شود، ما حق نداریم خطا کنیم، باید با آمادگی کامل به مبارزه با ویروس کرونا برویم، ممکن است در آینده اگر با جهش ویروس مواجه شویم مجبور شویم تصمیمات سنگین بگیریم.
وی افزود: حتما از ظرفیت طب سنتی و آلترناتیو استفاده می کنیم اما نه اینکه هر فردی در یک عطاری راه درمان تجویز کند. در چین ۶۰ درصد ظرفیت طب از طب سنتی است که ۴۰ درصد ان طب گیاهی است ما هم در کشور ظرفیت بزرگی در طب سنتی داریم و روشهای درمانی نیز در این مسیر در حال بررسی و آزمایش است.
مراکز بدون کرونا برای مادران و کودکان
وزیر بهداشت گفت: مدل های بیماریابی در استانها باید بهبود پیدا کند، تاثیر کووید۱۹ بر سایر بیماری های واگیر نباید مورد غفلت قرار بگیرد، نباید اجازه دهیم ترس از کرونا مراقبت از مادران باردار و واکسیناسیون کودکان را دچار خدشه کند، باید مراکز بدون کرونا برای مراقبت از مادران و واکسیناسیون کودکان داشته باشیم.
وی افزود: در دنیا به علت ترس از کرونا میزان واکسیناسیون کودکان ۲۵ درصد کم شده و در ایران نیز این کاهش حدود ۱۵ درصد است، اگر این روند ادامه پیا کند بسیاری از دستاوردهای ایران در ریشه کنی  و حذف ۶ بیماری واگیر خدشه دار می شود و در آِینده دچار آسیب های بزرگی می شویم.
نمکی ادامه داد: باید به همزمان ابتلا به کرونا با سایر بیماری ها مانند آنفلوانزا فکر کنیم و برای آن برنامه داشته بایم، اگر با موج بیماری ایدز همزمان با کرونا مواجه شدیم چه کار باید بکنیم. تاثیر کرونا بر بیماری های غیر واگیر و مراقبت از این بیماران نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
۸۷.۷ درصد قربانیان کرونا بیماری زمینه ای داشتند
وزیر بهداشت گفت: فقط ۱۲.۳ درصد افرادی که بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، سالمند نبودند و بیماری زمینه ای نداشتند، بقیه بیماری زمینه ای داشتند، باید این بیماران را جدا کنیم، برای بهداشت روان مردم در استانها باید برنامه بدهیم. نوه ای که از آغوش گرم پدربزرگ و مادر بزرگ محروم می شود، نمی داند کرونا چیست، این مساله باعث ناهنجاری هایی در آینده می شود.
نمکی ادامه داد: باید هنرمندان و اهل قلم به کمک ما بیایند ما در آینده با پدیده غم انگیزی به نام تخریب بهداشت روان بر اثر ایزوله کردن مردم خواهیم داشت. اگر دورهمی خانواده ها ممنوع می کنیم چون می گوییم ۴۶  درصد ابتلا در خانم ها به علت مهمانی ها و عروسی هاست و مراسم عزاداری را ممنوع می کنیم و داغ نهفته دارد باید در استانها برای بهداشت روان مردم برنامه ارائه کنیم.باید با همکاری اقتصاددان ها برای حفظ معیشت مردم همزمان با حفظ سلامت آنها راهکار داشته باشیم.
وی گفت: ما با عشق امام حسین (ع) بزرگ شده ایم، باید مراسم عزای امام حسین (ع) را برگزار کنیم و برای برگزاری ایمن این مراسم راهکار بدهیم. حفظ سلامت مردم همزمان با حفظ اقتصاد و عواطف مردم باید دنبال بشود.

منبع:وبدا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7