کد خبر: 13694| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۴ تیر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۱۵۶۷

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: سامانه پایش آزاد با نظام مند کردن دانش در آینده، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان قطب تولید داده منسجم معرفی می‌کند.
جلسه هیأت ممیزه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه و سایر اعضا برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این جلسه با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، گفت: حضور اهل بیت(علیهم السلام) نعمتی است که خداوند به ایرانیان عرضه داشته است. در واقع مهندسی الهی به گونه ای بوده که این سرزمین بتواند در پرتو نور ولایت، تمدن بزرگی را رقم بزند. بی شک پس از هجرت علی بن موسی الرضا(ع) به سرزمین ما و اثرگذاری ایشان در گفتگو و پایه‌گذاری تمدن علمی، فرهنگ قرآنی و فرهنگ ائمه آغاز و مقدمه ظهور تمدن اسلامی ایجاد شد.
وی ضمن تشکر از فعالیت‌های علمی اعضای هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دوره‌های هیأت ممیزه در دانشگاه دو ساله است و امروز جلسه آخر این دوره از هیأت ممیزه خواهد بود. از این پس، با توافق شورای عتف، دو هیأت ممیزه در دانشگاه شروع به کار خواهد کرد تا امور و روند ارتقای اعضای هیأت علمی با سرعت و کیفیت پیش برود.
دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحول قرار دارد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه جریان کاملی در یک سال آینده در راستای کیفیت و کارآمدی در این دانشگاه شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: بحث کارآمدی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است که باید در صدر توجه مجموعه دانشگاه باشد، البته در این راستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحول است. یکی از مباحث تحولی در این دانشگاه، انسجام‌بخشی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها بود. در این زمینه مفهومی به نام «دانشگاه حل مسئله» داریم که در این بستر می‌توانیم به آن جامه عمل بپوشانیم.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در سند دانشگاه اسلامی بر «ساماندهی نظام موضوعات پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و فرآیند راهنمایی کارآمد جهت رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه اسلامی با تأکید بر پیوستگی آموزش و پژوهش» و «طراحی نظام موضوعات و اولویت‌های پژوهشی» تأکید شده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز براساس این سند، در همین راستا حرکت کرده و خواهد کرد.
وی تاکید کرد: براساس اسناد بالادستی، از سال گذشته سامانه «پایش آزاد» در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده و پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از مرحله ارائه پروپوزال تا مرحله دفاع در این مجموعه بارگذاری و مدیریت شده است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه آماری از تعداد موضوعات، برنامه‌های علمی، اساتید و دانشجویان فعال در سامانه پایش آزاد، گفت: تا به امروز 19 موضوع کلان پژوهشی در این سامانه بارگذاری شده که نظام موضوعات مربوط به آن احصاء شده و دانشجو می‌تواند از این نظام موضوعات برای پایان‌نامه یا رساله خود استفاده کند. این سامانه از اردیبهشت سال گذشته آغاز به کار کرده و فاز دوم آن اردیبهشت سال جاری شروع شده و 155 هزار نفر کنشگر فعال شامل استاد یا دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در این سامانه فعالیت می‌کنند.
وی افزود: 18 هزار و 300 استاد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، 5 هزار و 600 استاد مدعو، 11 هزار رساله دکتری و 79 هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد و 7 هزار و 406 پایان‌نامه رساله پزشکی در سامانه ثبت شده است. همچنین 24 برنامه علمی که هرکدام یک چالش ملی یا منطقه‌ای است، در این سامانه بارگذاری شده که نزدیک به 10 درصد از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و 8 درصد رساله‌های دکتری در قالب این برنامه‌های علمی است، البته این عدد به 50 درصد نیز خواهد رسید.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه بستری در این سامانه فراهم شده تا استاد و دانشجو بتوانند به راحتی ارتباط برقرار کرده و راجع به موضوعات علمی و پژوهشی، پایان‌نامه و رساله‌ها و... تبادل اطلاعات کنند، گفت: این سامانه که یک نوع نظام‌مند کردن دانش است، می‌تواند در آینده دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان قطب تولید داده منسجم معرفی کند. همچنین این سامانه، دانشگاه آزاد اسلامی را از سیستم جزیره‌ای به یک سیستم شبکه‌ای، نظارت‌پذیر و شفاف تبدیل خواهد کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث جدی در سامانه پایش آزاد، کنترل سقف راهنمایی پایان‌نامه و رساله‌هاست که بسیار حائز اهمیت خواهد بود. طرح پایش یکی از اهداف غایی نظام آموزشی کشور بود که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان به جای خیابان انقلاب، از دانشگاه جهت داده شود. خوشبختانه این موضوع امروز در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دکتر ضیایی کار خود را به عنوان سرپرست موقت مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرد، گفت: می‌توانیم از تجربه خوب دکتر ضیایی در نظام‌دهی و جهت‌دهی مؤثر دانشگاه استفاده کنیم و امیدوارم با همین نگاه، استاندارد کردن افراد به معنای استاندارد کردن سیستم و ارتقای افراد به معنای ارتقای سیستم دانشگاه باشد.
دکتر طهرانچی در پایان از فعالیت‌های علمی اعضای دور اول هیأت ممیزه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی و برای آنها آرزوی موفقیت کرد.
گفتنی است در پایان این جلسه، از دکتر بیژن رنجبر، دکتر ابوالفضل واحدی، دکتر مهدی رفیع‌زاده، دکتر محمد سپهری، دکتر مهدی مرجانی، دکتر سیدابراهیم افجه‌ای، دکتر جلال درخشه، دکتر صادق رحمتی، دکتر محمدصادق ضیایی، دکتر محسن پورکرمانی، دکتر عبداله شفیع‌آبادی، دکتر سیدضیاءالدین تاج‌الدین کاوردی، دکتر علی ایران‌منش، دکتر محمدرضا اردکانی، دکتر حمید ماجدی، دکتر عادل آذر، دکتر علی مقداری، دکتر سعید سهراب‌پور و دکتر حیدرعلی شایانفر که تشکیل‌دهنده دور اول هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی بودند، با اهدای لوح قدردانی شد.

منبع:روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7