کد خبر: 13565| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۴۹:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۳۹

یک شرکت دانش بنیان تولید کننده نانوکاتالیست در کشور موفق شد با ارایه انواع نانو کاتالیست‌های مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشی و فولادی نیاز داخلی را از واردات این محصولات برطرف کند.
به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بیش از ۲ هزار تن از نانوکاتالیست های شرکت دانش بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو، در سال گذشته توسط مجتمع های پتروشیمی، پالایشی و فولادی کشور خریداری شده که این امر حاکی از اعتماد صنایع کشور به محصولات دانش‌بنیان داخلی است.
شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو یکی از تولیدکنندگان نانوکاتالیست در کشور، عرضه‌کننده بیش از ۳۰ محصول دانش‌بنیان است که بیشتر این محصولات نیز با استفاده از فناوری‌نانو توسعه یافته‌اند.
احسان ابراهیمی، مدیر روابط عمومی این شرکت دانش بنیان در خصوص این دستاورد افزود: به تازگی گواهی‌نانومقیاس، نانوکاتالیست انتقال آب-گاز دما پایین (Low Temperature Shift Catalyst) را دریافت کرده‌ایم، کاتالیستی که در تولید هیدروژن در صنایع پالایشگاهی و در تولید اوره و آمونیاک در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از پاییز سال گذشته تاکنون پالایشگاه شیراز این نانوکاتالیست را در فرآیندهای خود استفاده کرده است.
وی با ابراز خرسندی از اعتماد صنعت پالایشگاهی به محصولات دانش‌بنیان داخلی گفت: این اعتماد به حدی بوده که تاکنون حجم خرید این نانوکاتالیست توسط صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی به بیش از ۲۵۰ هزار لیتر می رسد.
ابراهیمی،  جلوگیری از توقف خط تولید پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فولادی کشور در دوره تحریم را یکی از اهداف مهم این شرکت خواند و افزود: با توجه به اینکه ایران به عنوان یکی از دارندگان بزرگ مخازن گاز جهان است، همواره بازار این نانوکاتالیست‌ها در داخل کشور بسیار وسیع بوده است. بنابراین اولویت اول ما نیز در این زمینه تامین نیاز بازار داخلی است،  هر چند در ۳ سال گذشته به دنبال ایجاد زیرساخت برای صادرات نیز بوده‌ایم.
وی افزود: بعد از استفاده پالایشگاه شیراز، شرکت‌های پتروشیمی رازی و پتروشیمی پردیس در حوزه استفاده از کاتالیست LTSC  قرارداد منعقد کرده‌اند و سفارش این شرکت ها توسط شرکت درحال تولید است، شرکت‌های بزرگ و قدرتمند خارجی در حوزه کاتالیست از دیرباز در ایران حضور داشته و ایران را بخشی از بازار خود می‌دانند. بنابراین فعالیت در این حوزه برای شرکت‌های ایرانی دشوار بوده است. اعتماد به شرکت‌های داخلی فرصت مناسبی برای رشد و گسترش محصولات ایرانی در صنعت مهم پالایشگاه و پتروشیمی ایجاد می کند.

منبع:ستاد توسعه فناوری نانو

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7