کد خبر: 10475| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۴۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۶۴

آیت الله اعرافی، حوزه های علمیه را پیشگام در اجرای احتیاطات پزشکی و کارشناسی دانست و ضمن محکوم کردن برخی تلاش ها برای تضعیف نظام و عقاید مردم بیان کرد: حوزه های علمیه صیانت از نظام جمهوری اسلامی در برابر امواج طوفانی هجمه های دشمنان و همراهی و همدردی با مردم را از اولویت های خود می داند.
آیت الله اعرافی در نشست شورای معاونین حوزه های علمیه که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت برگزار شد، گفت: مواجه و برخورد حوزه علمیه با اپیدمی وسیع  ویروس کرونا باید جامع، دینی و قرآنی باشد، چرا که دین و قرآن در این رابطه و حوادث بلایا ما را به نگاه آسمانی و بسیار جامع مجهز و دعوت می کند و این نگاه و رویکرد را باید استخراج و تبیین و به جامعه ارائه کرد.
مدیر حوزه های علمیه افزود: آنچه در این عالم رقم می خورد، آزمون و فتنه ای برای بشر است، ولی در این حوادث به عنوان حوادث ویژه، در آن ابتلای خاصی است.اگر چه از این منظر کلی هرچه در این عالم است« لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» »، همه عالم برای بلا است و در جای دیگر آمده به « کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً »، سوره انبیاء آیه 35، همه فتنه و آزمون است، اما این نوع حوادث می شود لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ‌.
وی اظهارداشت: بنابراین در سلسله مراتب خلقت، آزمون و امتحان است و همه مظاهر عالم برای آزمون است و شر و خیر نسبی عالم برای آزمون است و همین طور سلسله حوادث می بینیم در همه جا، فلسفه آزمون و رشد تعالی بشر است تا به امتحان های خاصی می رسیم که موج، ترس و مرگ و مرض تولید می کند، این به عنوان آزمون خاص است. طبعا این حادثه هم آزمون خاص را در درون خود ایجاد می کند. البته این حوادث ویژه در این طرف، شبیه ایام الله درآن طرف و باید بیداری خاصی ایجاد کند.
آیت الله اعرافی گفت: اولین درس چنین حادثه ای این است که چشم بشر را به قدرت برتر باز کند. می بینیم ویروسی با ابعاد ناچیز همه را عاجز می کند. این اولین درس بزرگ است که چشم ما را به حقیقت بزرگ و مبداء باز می کند.
وی بیان داشت: درس دوم این است که این نوع حوادث فاصله بین دنیا وآخرت را کم می کند. این ها با هم فاصله ای ندارد. دنیا محاط به عالم غیب است. شبیه آنچه که در جنین است که محاط به عالم طبیعت است. ما هم به آن عالم محاط هستیم. بین دنیا و آن عالم فاصله ای نیست، چون محاط به آن هستیم منتها حوادث بشر این فاصله را زیاد می کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه از پیام های دیگر این حادثه خودسازی درون،نو سازی انسان و جامعه نسبت به ارزش های غیبی و ارزش های دینی برشمرد و ادامه داد: از دیگر آثار این حادثه، لازمه خلقت عالم و طبیعت و ازسوی دیگر حوادث لازمه تکامل بشر است.
مدیر حوزه های علمیه افزود: این دردها و رنجها بود که بشر را متحول کرده و همه تحولات علمی و تکامل بشر در بستر رنجها و بلاها محقق شده است و حتما این نوع مسائل باید بشر را به سوی تکامل بیشتر و پیشرفت های علمی بیشتر هدایت کند.
وی ادامه داد: خدای متعال در سوره بقره اشاره می کند« لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ‌». ضربه ای که می زنیم و شوکی در جان، اقتصاد و آرامش روانی و روحی انسانها وارد می کنیم. اینها  بلا است و مهمترین موضع بشر در این مورد، صبر است.
عضو  شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به پیام و عبرت های این حادثه اظهار داشت: اولین پیام و درس حوادث خاص، این است که انسان را به مبداء و خالق هستی توجه می دهد تا بشر بفهمد همه چیز در دست موجود برتر یعنی خالق هستی است. پس اولین درس در این حوادث آشنا کردن و قرب انسان با خالق هستی می باشد.
وی بیان داشت: عبرت دیگر این نوع حوادث، توجه دادن به بشر، نسبت به کم بودن فاصله بین دنیا و آخرت است. این نوع حوادث بیانگر این است که انسان با آخرت فاصله ای ندارد و فاصله کم است. پس قرب به مبدا و نگاه به آخرت، دو درس مهم است.
آیت الله اعرافی با بیان این که درس دیگر این نوع اتفاقات، خودسازی نسبت به ارزشها و توجه به درون است، گفت: معتقدیم این نوع مسائل موجب تکامل و رشد بشرخواهد شد، چرا که اکثر بلاها دارای چنین خصوصیاتی است.
مدیرحوزه های علمیه افزود: خدای متعال می فرماید: ضربه و شوک در ابعاد سلامت، اقتصاد و آرامش روانی وارد می کنیم و این بلا است و مهمترین رسالت و موضع بشر در این نوع مسائل، صبر است.
وی بیان داشت: صبر به معنای موضع انفعالی در هم فرورفته نیست؛ بلکه موضع فعال انسان مومن در مورد حوادث است. صبر به معنای این که انسان در برابر حوادث بزرگ، موضع فعال می گیرد، خود را نمی بازد و برای رفع مشکلات تلاش و برنامه ریزی می کند نه ایستادن و حرکت نکردن.
عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: موضع حوزه های علمیه در این حوادث بزرگ، صبر و مقاومت، ایستادگی، پایدار بودن و توجه به همه ابعاد علمی، اخلاقی، سیاسی و برنامه ریزی، تلاش و ...است.
مدیرحوزه های علمیه افزود: این مشکل فعلی دارای ابعاد وسیع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... است، باید از این حادثه درس بگیریم تا بتوانیم در ابعاد مختلف، ضمن مقاومت و  برنامه ریزی و موضع گیری صحیح، برای حوادث بعدی آماده شویم.
وی در ادامه در خصوص برخی اظهار نظرها پیرامون موضع حوزه های علمیه درباره بیماری کرونا اظهار داشت: بر اساس آموزه های متعالی اسلام و مطابق نظرات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید، مبنای عمل حوزه های علمیه حرکت بر مبنای کارشناسی های معتبر علمی بوده است.
آیت الله اعرافی حوزه های علمیه را پیشگام در اجرای احتیاطات پزشکی و کارشناسی دانست و ضمن محکوم کردن برخی تلاش ها برای تضعیف نظام و عقاید مردم بیان کرد: حوزه های علمیه صیانت از نظام جمهوری اسلامی در برابر امواج طوفانی هجمه های دشمنان و همراهی و همدردی با مردم را از اولویت های خود می داند و در برابر هجمه سنگین سیاسی، فرهنگی، علیه نظام و مقدسات، فعالانه و با نشاط در صحنه خواهیم ماند.
مدیر حوزه های علمیه ضمن تقدیر از حضور مسئولانه و دلسوزانه حوزه های علمیه در کنار مردم،  از تلاش های خالصانه و ایثارگرانه طلاب جهادی در بیمارستان ها و پیگیری مسائل شرعی مربوط به درگذشتگان این بیماری نیز تقدیر کردو افزود:حضور طلاب در قم و سایر استانها، کمتر از همراهی و حضور در جریان سیل ابتدای سال نیست و بلکه از جهاتی در شرایط سخت تری به ایفای نقش اجتماعی خود مشغولند.
وی سیاست بنیادین حوزه های علمیه در این حوادث را ابتنای مسائل کارشناسی و همراهی مسئولان و همدلی و همدردی با مردم به ویژه اقشار آسیب دیده در عین پویایی و نشاط اجتماعی و رشد و ارتقای نظامات آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه های علمیه و تبدیل تهدید ها به فرصت ها و بهره گیری از فن آوری های نوین و نگاه جامع به حوادث و حمایت های مادی و معنوی و کمک به نظام برای عبور از مقاطع سخت و تبدیل کردن چالش ها به مقاطعی برای پیشرفت و کمال جامعه معرفی کرد.
خاطرنشان می شود: در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، ضمن گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در ستاد بحران حوزه در ارتباط با بحث کرونا گفت: در همان ابتدای این مسئله، این ستاد با جدیت وارد میدان شد و در این رابطه کمیته های اعزام، توزیع، پشتیبانی، اقتصادی و کفن و دفن شرعی و... با حضور طلاب و روحانیون جهادی راه اندازی شد.
وی افزود: در این رابطه فعالیت های جهادی بسیار خوبی از سوی طلاب و روحانیون جهادی شکل گرفته و توانسته اند فعالیت بسیار خوبی انجام دهند تا جایی که این مسئله مورد استقبال بسیار خوب پزشکان و کادر درمانی استان قم قرار گرفته است.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7