کد خبر: 10253| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۳۰ بهمن سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۳۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۷۷۴

نشست اول از سلسله نشست‌های گفتگوهای فرهنگی با موضوع بازنمایی ظرفیت‌های داستان‌های بلند عامیانه فارسی در ساخت بازی‌های رایانه‌ای در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور جمعی از محققان وکارشناسان فرهنگی و تعدادی از فعالان حوزه انیمیشن و پویانمایی از جمله شبکه پویا سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که با ارائه طرح تحقیقاتی "محمد حسین امانت" «پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی» برگزار شد؛ با اشاره به میراث غنی ادبیات داستانی زبان فارسی در زمینه قصه گویی و داستان پردازی بر استفاده از این ظرفیت مناسب برای تولید بازی‌های رایانه‌ای بومی و داخلی تاکید شد.
محقق با تاکید بر این نکته که داستانهای‌ عامیانه‌ی ایرانی به منزله‌ی یک رسانه‌ی جمعی باستانی، دربردارنده‌ی فرهنگ غنی ایرانی‌اسلامی است به ظرافت‌های تکنیکی در پردازش شخصیت داستان‌ها پرداختند. وی با اشاره به پنج اثر شاخص ادبیات داستانی عامیانه فارسی شامل سمک عیار، حماسه‌ی قران حبشی، ابومسلم نامه، داراب‌نامه‌ی طرسوسی و حمزه‌نامه، به ظرفیت‌های هر داستان، با توجه به اصول بازی‌نامه‌نویسی و عناصر داستانی مورد نیاز در نوشتن یک بازی‌نامه، در پنج بخش: موضوع و هدف، شخصیت‌ها، صحنه و مکان‌های داستانی، گفتارها و کنش‌ها و حوادث داستانی پرداختند. داستان‌های بررسی شده نشان می‌دهد چه اندازه این آثار می‌توانند در ترویج فرهنگ ایرانی‌اسلامی و بازنمایی فضیلت‌های اخلاقی مثل روحیه جوانمردی و پهلوانی در فرهنگ ایرانی کاربرد داشته باشند.

 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7