(چاپ)

کد :  ۱۱۶۲۹۴۵  
تاریخ انتشار : ۱۲ دي ۱۳۹۵ گفت‌وگو
دکتر کیانی تشریح کرد:
تأسیس مرکز رشد دانشگاه هنر اصفهان در راستای نقشه جامع علمی کشور
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این‌رو دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور به طرح این موضوع با دکتر مصطفی کیانی، رئیس دانشگاه هنر اصفهان پرداخته که در ادامه پاسخ‌های ایشان به پرسش‌های ما از نظر شما می‌گذرد.
 
دانشگاه هنر اصفهان چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
دانشگاه هنر اصفهان به عنوان دومین دانشگاه هنر بزرگ ایران و مهمترین دانشگاه نیمه جنوبی کشور که از سال 1355 در قالب «پردیس اصفهان» دانشگاه فارابی تهران به پذیرش دانشجو اشتغال دارد، قطب علمی رشته مرمت کشور است و تاکنون هزاران دانش آموخته رشته‌های هنر را به جامعه علمی ایران تحویل داده است که بسیاری از آنان به عنوان مدرس هنر در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و شمار افزونتری نیز به طور آزاد در جایگاه کارشناسان برجسته مشغول خدمت به هنر کشور هستند. برای نمونه تنها در سال گذشته 356 دانش آموخته به جامعه علمی سپرده شده‌اند.
دانشگاه هنر اصفهان که در سال 1379 از دانشگاه هنر تهران جدا شد طی 17 سال گذشته روند رو به رشدی را از نظر کمی و کیفی سپری کرده است و هم اکنون با پنج دانشکده، 17 گروه آموزشی و 35 رشته تحصیلی، با افزون بر یکصد عضو هیئت علمی تمام وقت و بیش از 2 هزار و 300 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در مسیر توسعه گام برمی‌دارد.
 
مشخصاً تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه هنر اصفهان در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؟
دانشگاه هنر اصفهان با داشتن دانشکده معتبر «حفاظت و مرمت» نه تنها در کشور بلکه در منطقه پیشگام است و این فرصتی منحصر به فرد برای کشور در راستای مشاوره و اجرای پروژه‌های مرمتی در سطح ملی و بین‌المللی فراهم آورده است.
همچنین دانشگاه هنر اصفهان با راه‌اندازی دانشکده ویژه «پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی» امکان اجرای مطالعات بنیادی پژوهش هنر و در تکمیل آن، انجام پروژه‌های کاربردی کارآفرینی هنر را میسر ساخته است.
علاوه بر این، امروزه رشته‌های «اقتصاد هنر» و «کارآفرینی» برای دانشگاه پروژه‌های برون دانشگاهی تدارک می‌بینند و این امر دانشگاه هنر اصفهان را به سوی خودبسندگی از نظر بودجه رهنمون خواهد ساخت.
در یکی دیگر از محورهای اقدامات می‌توان اشاره کرد که در حال حاضر اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دیگر پژوهشگران رشته‌های «هنر اسلامی» و «پژوهش هنر» دانشگاه هنر اصفهان به انجام مطالعات و اجرای پژوهش‌هایی در زمینه مباحث نظری هنر و به ویژه «حکمت و فلسفه هنر»، «هنرهای اسلامی ـ ایرانی»، «مطالعات انتقادی هنر مدرن» و «مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر» مشغول هستند.
قابل ذکر است که دانشگاه هنر اصفهان در دانشکده ارزشمند «صنایع دستی» با داشتن رشته‌هایی همچون «فرش» و «کتابت و نگارگری» در راستای توسعه و بومی‌سازی هنرهای کاربردی و متناسب‌سازی آن‌ها با نیازهای واقعی کشور اقدامات شایسته‌ای انجام داده است.
همچنین دانشکده توانمند «معماری و شهرسازی» دانشگاه هنر اصفهان با راه‌اندازی مقطع دکتری در رشته‌های «معماری اسلامی» و «شهرسازی اسلامی» با تربیت نیروی انسانی کارآمد به تمهید ساز و کار لازم برای روزآمدسازی محتوای آموزشی این رشته‌ها مبتنی بر مبانی اسلامی پرداخته است.
گفتنی است که دانشگاه هنر اصفهان در راستای توسعه زبان وزین فارسی که میراث گرانمایه نیاکان و مایه مباهات ایرانیان در جهان است، معرفی کشور به بیگانگان و همچنین کسب درآمد برای کشور، حرکت در راستای افزایش پذیرش «دانشجویان خارجی» را آغاز کرده است؛ به گونه‌ای که اگر چه در گذشته هیچ دانشجوی خارجی در این دانشگاه به تحصیل اشتغال نداشت هم اکنون 19 دانشجو از کشورهای عراق، سوریه، لبنان و افغانستان در آن حضور دارند.
معاونت پژوهش دانشگاه هنر اصفهان با راه‌اندازی «مرکز رشد هنر» گام نخست را برای ایجاد پارک علم و فناوری ویژه علوم انسانی و هنر بر اساس نیازها و استعدادهای منطقه‌ای و استانی، حمایت از تولیدات هنری به منظور تقویت جلوه‌های علمی و ملموس هنر متعهد در شئون مختلف زندگی، احیای هنرهای سنتی فراموش شده و تدوین نظام ثبت حقوقی آثار هنری برداشته است.
دانشگاه هنر اصفهان هم اکنون دارای چهار نشریه علمی پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم، تحققات و فناوری است که عبارتند از: «پژوهش هنر»، «مطالعات تطبیقی هنر»، «مرمت و معماری ایران» و «باستان‌شناسی و تاریخ شرق باستان»
 
در آینده چه برنامه‌هایی دارید و آیا پیش‌بینی بلندمدتی در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه هنر اصفهان در راستای نقشه جامع علمی صورت گرفته است؟
در راستای اولویت‌های علم و فناوری کشور در بحث هنر (الف و ب فصل سوم بند دوم) در نقشه جامع علمی کشور، این دانشگاه، در تدوین برنامه راهبردی خود متناسب با قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود، دو محور کلی را در دستور کار قرار داده است.
در یک محور حکمت و فلسفه هنر، هنرهای اسلامی ایرانی، اقتصاد هنر، رسانه‌های مجازی با تأکید بر پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای، معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، موسیقی سنتی و بومی ایران، طراحی هنری ایرانی ـ اسلامی و لباس و فرش ایرانی در برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اولویت خواهد داشت و در محور دیگر مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر، هنرهای سنتی و صنایع دستی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی و مباحث میان‌رشته‌ای هنر.



انتهای پیام/ م