کد: ۱۰۸۸۷۵۲       تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵

معاون وزير راه و شهرسازي:
 سياست‌هاي غلط منجر به شکل‌گيري و توسعه مناطق حاشيه‌اي شد
   با تشکيل ستاد ملي بازآفريني پايدار شهري ، رياست دبيرخانه اين ستاد به وزارت راه و شهرسازي محول شد. با توجه به اين نکته که فعاليت‌هاي عمده اين ستاد در مناطق حاشيه‌ايي است، گفت‌وگويي با دکتر محمد سعيد ايزدي معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران پيرامون فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اين ستاد انجام داده‌ايم که در ذيل مي‌خوانيد:
 
به عنوان اولين سئوال، ستاد توانمند سازي و ساماندهي سکونتگاههاي غير رسمي که قرار بود با رياست وزارت راه، مسکن و شهرسازي تشکيل شود، تاکنون چه نتايج داشته است؟
ستاد ملي توانمند سازي و ساماندهي سکونت‌گاه‌هاي غير رسمي بنا سند ملي «راهبردي احياء نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري» مصوب 93/06/16  هيئت وزيران منحل و ستاد ملي بازآفريني پايدار شهري به رياست رئيس جمهوري و در غياب وي با رياست وزير راه و شهر سازي و با عضويت وزراي راه و شهر سازي، نيرو، صنعت و معدن و تجارت، نفت، اطلاعات، دادگستري، تعاون، کار و رفاه اجتماعي، امور اقتصادي ودارايي، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و رؤساي سازمان حفاظت محيط زيست ايران، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، رئيس شوراي عالي استان، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران تشکيل مي‌شود که دبيرخانه آن در شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهر‌هاي ايران وزارت راه و شهرسازي مستقر است.
همان‌گونه که مي‌بينيد اين ستاد بسيار فراگيرتر از ستاد قبلي است و گستردگي آن باعث علاوه بر ايجاد راهبري و مديريت يکپارچه، ايجاد وحدت رويه و مشارکت خواص مرتبط در سطح ملي و محلي و هم افزايي منابع و هم سويي اقدامات در بخش‌هاي دولتي و بومي مي‌شود.
اما بايد اذعان کنم که ابعاد مسئله بسيار گسترده و پيچيده است و ممکن است اين ستاد شروعي باشد براي تغيير چهره اين محدوده‌ها.
اما بعد از تشکيل اين ستاد نيز اين هنوز شاهد اجراي همان شيوههاي قديمي چون تخريب اين سکونتگاهها هستيم، به خصوص اين مسئله در تهران به شدت محسوس است.
در مورد تهران تازه اولين جلسه ستاد با حضور آقاي قاليباف تشکيل شد. پس بايد منتظر نتيجه اين جلسات در آينده باشيم. ما در اين جلسه از شهرداري خواستيم که برخوردهاي چکشي از بالا به پايين را کنار بگذارد و به سمت اجراي سياست‌ها و تصميمات ابلاغي اين ستاد برود و در اقدامات خود سياست توانمند سازي اين مناطق و رعايت حقوق شهروندي را ملاک عمل خودش قرار دهد.
يکي از مشکلاتي که توسط صاحبنظران مطرح ميشود اين است که با اجراي بهسازي اين مناطق و سنددار شدن اين املاک، ارزش افزوده اين مناطق بسيار بالا ميرود و در عمل باعث کسب سودهاي کلان توسط عدهايي ميشود که ديگران را نيز ترغيب به تصرف ساير زمينهاي شهري با هدف کسب سود ميکند و اين نکته به گسترش سکونتگاههاي غيرمجاز در ساير مناطق ميانجامد. اين ستاد براي مقابله با چنين مشکلي چه راهکاري انديشيده است؟
اين مسئله از سال 1380 که ما کار را شروع کرديم يک چالش بزرگي بود و ما به طور مثال در شهري مانند تهران با 11 ميليون نفر جمعيت سرکار داريم که نمي‌توانيم حقوق شهروندي آنها را ناديده بگيريم و بايد شرايط مناسب زندگي را براي آنها فراهم کنيم. در نهايت تصميم گرفتيم بر اساس مدلي که بانک جهاني ارائه کرده بود، پيش برويم و سياست توانمندسازي را بنا به همين مدل که پايه آن واگذاري بهسازي به گروه‌ها و نهادهاي مردمي و NGO ها بود، انتخاب کرديم. پايه سياست توانمندسازي مشارکت اهالي همان منطقه است. برنامه اين است که حال اگر افرادي آمدند و جايي را تصرف کردند و در خارج از برنامه‌ريزي شهري منطقه‌ايي را شکل داده‌اند و دولت و شهرداري با دادن امکانات آنها را تشويق کنند که اين فرآيند بهسازي را دنبال کنند. ما اين سياست را پيش مي‌بريم زيرا وقتي ارتقاي کيفيت زندگي و بهسازي مناطق مسکوني توسط خود ساکنين  انجام شود، خود مردم نيز مانع فعاليت افراد سودجو مي‌شوند، زيرا تمامي منافع و حقوق مکتسبه را متعلق به خودشان مي‌دانند و اين بزرگترين حسن سياست‌هاي بهسازي ما است.
فکر ميکنيد با اين سياست و تصميمات اين ستاد بتوانيد حداقل مشکلات سکونتگاههاي غيرمجاز را حداقل کنترل کنيد؟
ما 2 تا سياست داريم که توأمان با هم بايد اجرا شوند: يک سياست پيشنگري و پيشگيري و ديگر سياست درمان. پيش از اين چيزي به عنوان سياست پيشنگري و پيشگيري وجود نداشته است و به خاطر همين درمان نيز هميشه عقب‌تر از شکل‌گيري اين نواحي بوده است. يعني ما شاهد سياست‌هاي غلطي بوديم که منجر به توسعه و شکل‌گيري اين نواحي شد و بعد از ايجاد مشکل به دنبال اين هستيم که چه سياست‌هاي پيشگيرانه‌اي را دنبال کنيم تا روند شکل‌گيري اين مناطق غيرمجاز را کاهش و يا به صفر برسانيم.
اين اميد را داريم که اگر مصوبات اين ستاد عملياتي شود ما با يکپارچه کردن مديريت کلان شهرها بتوانيم کنترل کاملي بر روي شهر و علي‌الخصوص نواحي واقع در حريم شهر خودش داشته باشيم. به عنوان مثال در مجموع 2700 روستا در حاشيه کلان شهر‌ها وجود دارد که مستعدترين نقاط براي تشکيل سکونت‌گاههاي غيررسمي هستند. ما بايد مديريت شهري را مجهز به ابزاري کنيم که بتواند اين روستاها را نيز مديريت کند. اين يک وجهه پيشگيري و پيشنگري معضل است.
در وجهه درمان هم به نظر من اکنون هم قوا به خصوص رياست محترم جمهور و در راس نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مقام معظم رهبري وقت و انرژي بسياري را براي حل اين مشکل گذاشته‌اند. ما پيش‌بيني مي‌کنيم که بتوانيم مسائل و مشکلات سالانه 270 محله از مجموع 2700 محله‌اي که با اين معضل سکونت‌گاه‌هاي غيرمجاز روبرو هستند را کاهش دهيم و سطح متوسطي از خدمات را به اين مناطق برسانيم.
 




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©