کد: ۱۳۸۰۰۸۵       تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶

توسط رئیس دانشگاه اصفهان تشریح شد:
اقدامات این دانشگاه در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این رو  دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. 
در همین رابطه مشروح پاسخ‌های مکتوب دکتر هوشنگ طالبی حبیب‌آبادی، رئيس دانشگاه اصفهان پیرامون اقدامات و این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و یادآوری برخی موانع این حرکت که در پاسخ به سوالات مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاشته شده است، از نظرتان می‌گذرد:
اقدامات و برنامه‌های دانشگاه اصفهان به منظور اجرای نقشه جامع علمی کشور به شرح ذیل است:
  1. تدوین، راه‌اندازی و اجرای 22 دوره میان‌رشته‌ای در راستای اولویت‌های علم و فناوری؛ موضوع بند 6 راهبرد کلان 7 صفحه 41 نقشه جامع علمی کشور
  2. بهره‌گیری از ظرفیت اختیار بازبینی و اصلاح برنامه‌های درسی بیش از 250 رشته برای روزآمد و کارآمدسازی برنامه‌ها در راستای ایجاد دانشگاه نسل سوم برای پاسخ به نیازهای صنعت و جامعه؛ موضوع بند 1 و 34 راهبرد کلان 5 صفحه 33
  3. استفاده مناسب از ظرفیت بیش از 15 نفر از متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم؛ موضوع بند 24 راهبرد کلان 9 صفحه 46
  4. تشکیل کمیته ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی؛ موضوع بند 9 و 30 راهبرد کلان 6 صفحه 35
  5. بهبود و ارتقای نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان دانشگاه اصفهان به بیش از 49 درصد و 14 درصد بیشتر از پیش‌بینی نقشه جامع در 1404؛ موضوع بند 13 راهبرد کلان 6 صفحه 35
  6. جهت‌دهی تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو متناسب با اهداف و برنامه‌های دانشگاه و رشته‌ها در اولویت‌های علم و فناوری؛ موضوع بند 14 راهبرد کلان 6 صفحه 35 و صفحه 16
  7. تهیه دستورالعمل و شیوه‌نامه برنامه زمان‌بندی هفتگی اساتید برای حضور تمام وقت و برخورداری دانشجویان از تعاملات علمی استاد و دانشجو؛ موضوع بند 24 راهبرد کلان 6
  8. افزایش و ایجاد دوره‌های آموزش‌های الکترونیکی به بیش از 20 دوره؛ موضوع بند 25 راهبرد کلان 6 صفحه 35
  9. تدوین شیوه‌نامه درس کارورزی و تعمیم اجرای آن به همه رشته‌های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی؛ موضوع بند 1 راهبرد کلان 3 صفحه 21
  10. تدوین بسته‌ آموزشی و برگزاری منظم کلاس‌های روش تدریس با هدف ارتقای توانمندسازی اساتید و افزایش شأن و منزلت معلمی؛ موضوع بند 4 راهبرد کلان 2 و بند 5 راهبرد کلان 8 صفحات 21 و 33
  11. برگزاری فرایند انتخاب رشته با عنوان «انتخاب خردمندانه» در راستای هدایت و جذب استعدادهای برتر به سوی رشته‌های متناسب با علاقه و استعداد آنها؛ موضوع بند 42 راهبرد کلان 6 و بند 5 راهبرد کلان 8 صفحات 35 و 44
  12. تهیه و تدوین شاخص‌های برنامه پنج‌ساله در راستای طرح جامع راهبردی دانشگاه و اسناد بالادستی؛ موضوع بند 4 راهبرد کلان 7 صفحه 42
  13. تهیه مقدمات تدوین ارزیابی درونی و برنامه بهبود کیفیت گروه‌های آموزشی برای ارتقاء بهره‌وری از ظرفیت‌های آموزشی گروه‌ها؛ موضوع بند 4 راهبرد کلان 7
  14. اقدامات اولیه درخصوص بهره‌گیری از توانایی و قابلیت‌های صاحبان مهارت و خبرگان بدون مدرک برای تدریس برخی از رشته‌ها مانند بازی‌های رایانه‌ای به‌منظور ایجاد انگیزه در دانشجویان و اشتغال دانش‌آموختگان؛ موضوع بند 10 راهبرد کلان 7
  15. فعال‌سازی دفتر مشاوره اساتید برای ارتقای بهره‌وری آنان؛ موضوع بند 5 راهبرد کلان 8 صفحه 44
  16. تهیه و تدوین شیوه‌نامه دستیار آموزشی به‌منظور افزایش ظرفیت علمی در دانشگاه با استفاده از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد آمادگی جهت پذیرش مسئولیت‌های شغلی؛ موضوع بند 1 راهبرد کلان 3 صفحه 21
  17. استفاده از تجارب اعضای هیئت علمی بازنشسته در امر آموزش و پژوهش؛ موضوع بند 1 راهبرد کلان 8
  18. افزایش پذیرش دانشجویان خارجی به بیش از 170 نفر؛ موضوع بند 16 راهبرد کلان 9 صفحه 46
  19. اعطای بورسیه تحصیلی خارج در تخصص‌های مورد نیاز دانشگاه برای تأمین کادر مورد نیاز در رشته‌های جدید در راستای انتقال دانش و فناوری به داخل کشور؛ موضوع بند 16 راهبرد کلان 9
  20. اقدامات اولیه درخصوص برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر جهان به‌منظور گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه و تقویت فعالیت‌های علمی و آموزشی؛ موضوع بند 23 راهبرد کلان 9
  21. طراحی و اجرای سامانه رصد اشتغال دانش‌آموختگان در راستای نزدیکی آموزش‌های دانشگاهی به فضای کسب و کار جامعه؛ موضوع راهبرد کلان 6
 
 همچنین برخی موانع و چالش‌های پیش رو عبارتند از:
  • عادت به انجام فعالیت‌های علمی به‌طور فردی و مبتنی بر علاقه شخصی
  • عدم اجرای آمایش سرزمینی آموزش عالی
  • عدم معرفی شایسته نقشه جامع علمی
  • عدم پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی لازم و نافذ نبودن تصمیمات مرتبط با آن
  • سیطره تفکر علم برای علم و نه علم برای خدمت‌رسانی و ارتقای زندگی مردم




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©