کد: ۱۳۰۹۱۹۶       تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

توسط رئیس دانشگاه رازی تشریح شد:
فعالیت‌های علمی تقاضامحور در دانشگاه رازی کرمانشاه
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این رو  دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود.در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور در رابطه با نقشه جامع علمی کشور، طی نامه‌ای از دکتر محمدابراهیم اعلمی آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی درخواست کرد که ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی آن نقشه، تشریح شود. در ادامه توضیحات دریافتی از سوی رئیس دانشگاه رازی در این رابطه از نظر شما می‌گذرد:
رویکردها و محورهای اصلی اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه رازی
از جمله اقدامات صورت گرفته در دانشگاه رازی در راستای اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور می‌توان به استفاده از مبانی و ارزش‌های بنیادین مندرج در نقشه در تدوین برنامه راهبردی دانشگاه با تأکید بر مفاهیمی مانند جهان‌بینی توحیدی، عدالت‌محوری، آزاداندیشی و جدال احسن، تکریم علم و عالم، احترام به دستاوردهای علمی بشری و بهره‌گیری از آنها در چارچوب نظام ارزش، علم نافع، ثروت‌آفرین و هماهنگ با محیط زیست و تقدم مصالح عمومی بر منافع فردی و گروهی اشاره کرد.
دانشگاه رازی برای عملیاتی کردن مقوله‌های «ترکیب عرضه‌محوری و تقاضامحوری»، «اجتماع دو رویکرد برون‌مداری و درون‌سپاری» و «تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت» با معرفی مفهوم «جامعه دانش‌بنیان» در سند راهبردی خود و برشمردن ویژگی‌ها، پیش‌نیازها و نیازهای جامعه دانش‌بنیان به برنامه‌ریزی عملیاتی برای تحقق آن پرداخته است.
از آنجا که تجاری کردن دانش و فناوری، اهمیت ویژه‌ای در پیشرفت همه‌جانبه و پایدار کشور دارد، تولید علم و تحقیقات تقاضامحور یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های کاری این دانشگاه است. با این حال پژوهش‌های عرضه‌محور نیز همچنان مورد توجه است و فعالیت دانشمندان برتر دانشگاه در این حوزه همچنان مورد حمایت مادی و معنوی قرار دارد.
در عین حال از طریق استقرار دبیرخانه پژوهش و فناوری استان در دانشگاه، تدوین سند آمایش استان در دانشگاه، تشویق‌های مادی و معنوی ویژه پژوهش‌های تقاضامحور، افزایش بیش از دو برابری بودجه‌های تحقیقات تقاضامحور، همکاری با دانشگاه‌های سطح یک کشور در پروژه‌های کلان ملی، راه‌اندازی و تجهیز انستیتو متانول و... ریل‌گذاری مناسبی برای گسترش فعالیت‌های تقاضامحور انجام شده است.
ویژگی ارزشمند دیگر برگرفته از نقشه جامع علمی کشور، تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت است. از آنجا که علم و عمل توأمان، عامل پیشرفت همه جانبه و پایدار کشور است، الگوی آموزشی حافظه‌مدار فعلی جای خود را به الگوی مبتنی بر یادگیری دانش به همراه پرورش مهارت‌ها و پژوهش خواهد داد. به منظور تحقق این امر، علاوه بر اختصاص بودجه‌ای مشخص و قابل توجه برای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مهارتی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در سطح استان نیز در دستور کار گروه‌های آموزشی قرار گرفت.
بی شک دستیابی به اهداف کمی مندرج در بخش کمیت‌های مطلوب شاخص‌های کلان علم و فناوری کشور، در سایه تحقق الزامات متناسب و همت عالی همکاران دانشگاهی امکان‌پذیر خواهد شد. تحقق الزامات مورد اشاره، نیازمند تغییر نگرش در تصویب و تخصیص اعتبارات آموزش عالی است. به عنوان مثال در حال حاضر بیش از 50 % اعتبارات دانشگاه‌ها صرف پرداخت حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی می‌شود. بدین ترتیب دستیابی به تراز 2000 در نماگر تعداد اعضای هیئت علمی تمام‌وقت در یک میلیون نفر جمعیت نیازمند افزایش 30 تا 40 درصدی اعتبارات آموزش عالی است. اهمیت موضوع وقتی دو چندان می‌شود که می‌بینیم شاخص‌های دیگر مانند میزان انتشارات علمی، میزان نوآوری و فناوری و... ارتباط مستقیمی با تعداد اعضای هیئت علمی دارد.
در زمینه اعتبارات آموزش عالی، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که پشتیبانی مالی از پژوهش‌های نوین و فناوری‌هایی که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی دولت و همچنین سیاست‌های تشویقی بخش خصوصی برای حمایت از این مقوله‌ها است تا سهم آموزش و پژوهش از تولید ناخالص ملی و همچنین سهم بخش غیردولتی در تأمین هزینه‌های تحقیقات عملیاتی شود.
اولویت‌های کاری دانشگاه رازی کرمانشاه
از مجموعه اولویت‌های مندرج در نقشه جامع علمی کشور با توجه به نتایج مطالعات آمایش سرزمین، موارد ذیل به عنوان اولویت‌های کاری دانشگاه رازی برگزیده شد:
فناوری‌های نفت و گاز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های زیست محیطی و احیای مراتع و جنگل‌ها، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، فناوری‌های نانو، حس‌گرهای شیمیایی، مکاترونیک، ژئوفیزیک، مهندسی پزشکی، هنرهای اسلامی ایرانی، اقتصاد هنر، رسانه‌های مجازی با تأکید بر پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای، معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، طراحی لباس و فرش، مباحث میان‌رشته‌ای هنر و شاخه‌های مختلف علوم، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روان‌شناسی، مدیریت، اخلاق کاربردی و حرفه‌ای، الگوهای شیوة زندگی سالم، اخلاق اسلامی و مطالعات میان‌رشته‌ای آن.
اقدامات انجام‌شده به منظور تحقق اولویت‌ها
به منظور تحقق اولویت‌ها، پشتیبانی‌های فکری، مالی، قانونی، منابع انسانی و مدیریتی به شرح زیر از اولویت‌های منتخب صورت می‌گیرد:
  • هدایت سرمایه‌گذاری‌ها از طریق برنامه راهبردی و بودجه‌های سالیانه، ردیف‌ها و تسهیلات مالی متمرکز
  • تأمین و جذب نیروهای نخبه و متخصص مورد نیاز در حوزه‌های اولویت‌دار
  • اصلاح و ایجاد ساختارها و فرایندها، تدوین و تصویب سیاست‌ها و ضوابط تشویقی خاص در حوزه‌های اولویت‌دار.
مصادیق توجه به نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه رازی کرمانشاه
از مصادیق توجه به نقشه جامع علمی کشور در این دانشگاه می‌توان به بخش‌هایی از فصل چهارم نقشه جامع علمی اشاره کرد که مستقیماً در تدوین سند راهبردی دانشگاه به کار گرفته شده است. برای نمونه برخی از این راهبردها و اقدامات به شرح زیر است:
  • پایبندی به چشم‌انداز علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق 1404
  • پایبندی به راهبردهای کلان توسعه علم و فناوری و تدوین راهبردهای نظام پژوهش و فناوری دانشگاه در راستای آن
  • دستیابی به نسبت مطلوب تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • تقویت انجمن‌های علمی به منطور توسعه و ترویج و انتشار علم و فناوری
  • حمایت از به کارگیری فناوری‌ها و روش‌های جدید آموزشی
  • توسعه نظام آموزش الکترونیک و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات
نهایتاً خاطر نشان می‌سازد، دانشگاه رازی با قدمتی دیرینه در غرب کشور، دانشگاه مادر منطقه بوده و با برخورداری از نیروی انسانی متخصص و متعهد (بیش از 11 هزار دانشجو، 430 عضو هیئت علمی و 540 عضو غیر هیئت علمی)، 220 هزار متر مربع فضاهای کالبدی موجود و در دست ساخت، امکانات و زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی و اراده اساتید، دانشجویان و کارکنان خود تلاش فزاینده‌ای در جهت عملیاتی کردن نقشه جامع علمی کشور به کار بسته است.


انتهای پیام/ م




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©