کد: ۱۲۳۷۵۸۶       تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

دکتر کامران ثقفی عنوان کرد:
توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شاهد در راستای اهداف نقشه جامع علمی
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این رو  دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. 
در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور در رابطه با نقشه جامع علمی کشور، طی نامه‌ای از دکتر کامران ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد درخواست کرد که ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی آن نقشه، تشریح شود. در ادامه پاسخ‌های رئیس دانشگاه شاهد در این رابطه از نظر شما می‌گذرد.
 
دانشگاه شاهد چه ظرفیت‌هایی  برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
دانشگاه شاهد، ویژگی‌هایی مانند جامعیت، حاکمیت فضای ارزشی، جوان بودن و بهره‌­مندی از هیئت امناء در سطح ممتاز را دارا می­‌باشد که هر یک از این ویژگی‌ها به منزله ظرفیتی برای تحقق نقشه جامع علمی کشور قلمداد می­‌شود.
تا به حال چه اقداماتی در این دانشگاه در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؟
یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه، تدوین و تصویب برنامه پنج ­ساله توسعه دانشگاه با محوریت نقشه جامع علمی کشور بوده است. مهمترین اقدامات و برنامه‌های دانشگاه در محور توسعه آموزش در این برنامه، در دو محور محتوای آموزشی و توسعه فیزیکی به شرح زیر تدوین شده است.
الف- توسعه آموزش در بخش محتوای آموزشی
برنامه توسعه آموزش در دانشگاه شاهد در بخش محتوا با توجه کامل به اهداف و اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور و نگاه ویژه به فرازها و راهبردهای مرتبط با این حوزه، تدوین شده است. بر این اساس، دانشگاه در این بخش برای نیل به اهداف زیر تلاش خواهد کرد:
1- راه اندازی رشته های تحصیلی جدید و ارزیابی رشته‌های موجود بر اساس اهداف نقشه جامع علمی کشور
درخواست رشته‌های تحصیلی جدید در دانشگاه شاهد بر اساس اولویت‌های علم و فناوری مندرج در نقشه جامع و با تکمیل فرمی که به همین منظور طراحی شده، انجام می‌شود. بدین منظور، هر گروه آموزشی متقاضی دایر کردن رشته، مکلف است تا فرم مربوطه را تکمیل و به همراه سایر مدارک مورد نیاز در اختیار معاونت آموزشی قرار دهد.
همچنین در ارزیابی رشته‌های دایر، قرار داشتن در یکی از اولویت‌های مندرج در نقشه علمی مورد توجه است. به عنوان مثال هم اینک رشته‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم قرآن و حدیث، مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی، هنر اسلامی(گرایش نگارگری) در بخش اولویت الف نقشه علمی در دانشگاه دایر است. علاوه بر این، سرفصل رشته گیاهان دارویی در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در این دانشگاه به نگارش درآمده و جهت بررسی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است.
2- توسعه تحصیلات تکمیلی
در این بخش، نیل به سهم 30% دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مدنظر قرار دادن سهم 5/3% دانشجویان دکترا مورد توجه قرار داشته است. این هدف‌گذاری با در نظر گرفتن اولویت­‌های راهبردی کشور در عرصه علم و فناوری و از جمله اهداف نقشه جامع و نیز جهت‌دهي آموزش به سمت رفع نيازهاي واقعي كشور با توجه به آمايش سرزمين و نوآوري بوده است.
3- توزیع رشد جمعیتی دانشجویان در رشته‌های مختلف
توزیع رشد جمعیتی دانشجویان در رشته‌های مختلف دانشگاه شاهد و به تبع آن تعداد اعضای هیات علمی، مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور در سه گروه علوم پایه و مهندسی، علوم انسانی و هنر و علوم پزشکی دسته­‌بندی شده است.
به عنوان مثال برای زیرگروه علوم پایه و فنی و مهندسی، شاخص توسعه جمعیت دانشجویی مبتنی بر حوزه­‌ها و اولویت­‌های راهبردی کشور در عرصه علم و فناوری است. با فرض اینکه علوم پایه ارتباط نزديك‌­تري با تحقيقات بنيادي و علوم مهندسي ارتباط نزديك­‌تري با تحقيقات توسعه‌اي دارند، و نظر به اهمیت توسعه، تعميق و تقويت آموزش و پژوهش در حوزه علوم پايه از یکسو و لزوم جهت‌دهي به چرخه علم و فناوري و نوآوري براي ايفاي نقش مؤثرتر حوزه فني و مهندسي از سوی دیگر، مي‌توانيم از روي نيازي كه كشور به دانش‌آموختگان در هر يك از اين دو حوزه دارند، از برنامه‌هاي آتي كشور براي توسعه آگاه شويم. شاخص مورد استفاده در این بخش نسبت دانشجویان علوم مهندسی به دانشجویان علوم پایه است.
به عنوان نمونه این نسبت در چند کشور با اولویت­های متفاوت در جدول زیر آمده است.

ردیف

نام کشور

نسبت دانشجویان کاربردی به پایه

1

چین

3.46

2

ژاپن

7.36

3

کره جنوبی

4.21

4

تایوان

7.22

5

آمریکا

0.71

6

انگلیس

0.62

 
این شاخص با توجه به اولویت­‌های راهبردی کشور در عرصه علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور 2.67 تخمین زده شده است. بر اساس این شاخص، جمعیت دانشجویی دانشکده‌­های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم کشاورزی تعیین شده‌­اند.
 
در آینده چه برنامه‌هایی دارید و آیا پیش‌بینی بلند مدتی در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه شاهد در راستای نقشه جامع علمی صورت گرفته است؟
در حال حاضر مطالعه تطبیقی اهداف نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه در دستور کار دانشگاه قرار دارد و مقرر شده که برنامه پنج ساله جدید دانشگاه در اتحاد با این دو سند تنظیم و در سال جاری به تصویب هیئت امنای دانشگاه برسد.




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©