کد: ۱۱۶۳۷۲۹       تاریخ انتشار: ۲۶ دي ۱۳۹۵

دکتر آذری خسروشاهی تشریح کرد:
برنامه دانشگاه صنعتی سهند به منظور تحقق اهداف نقشه جامع
تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این‌رو دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود.
در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور به طرح این موضوع با دکتر رسول آذری خسروشاهی، رئیس دانشگاه صنعتی سهند تبریز پرداخته که در ادامه پاسخ‌های ایشان به پرسش‌های ما از نظر شما می‌گذرد.
 
دانشگاه صنعتی سهند چه ظرفیتی برای اجرای نقشه جامع علمی کشور دارد؟
دانشگاه صنعتي سهند به عنوان یکی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی مولود انقلاب شكوهمند اسلامی بوده و در راستای پاسخگویی به تأمین بخشی از نیازهای صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور برای تربیت مهندسان و محققان متخصص، مؤمن و متعهد به کشور اسلامی‌مان ایران در سال 1368 تأسیس و از سال 1369 اقدام به پذیرش دانشجو کرده استدانشگاه صنعتي سهند به عنوان یکی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی مولود انقلاب شكوهمند اسلامی بوده و در راستای پاسخگویی به تأمین بخشی از نیازهای صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور برای تربیت مهندسان و محققان متخصص، مؤمن و متعهد به کشور اسلامی‌مان ایران در سال 1368 تأسیس و از سال 1369 اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.این دانشگاه از همان سال با تکیه بر برنامه‌ها و اهداف تعیین شده توسعه علمی کشور در دولت‌های مختلف و متناسب با اعتبارات تخصیص یافته و حمایت‌های مادی و معنوی به عمل آمده همواره مسیر رشد و توسعه خود را به نحو شایسته‌ای طی کرده است؛ به طوری که در طول عمر کوتاه خود توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان دانشگاه‌های فنی و مهندسی کشور در ابعاد مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی برای خود فراهم کند. دانشگاه صنعتی سهند به عنوان نگین دانشگاه‌های صنعتی شمال غرب کشور، تربیت محققان، اندیشمندان، متخصصان و مهندسین متعهد، کارآمد، با کیفیت و مهارت‌محور را جزو مأموریت‌های اصلی خود می‌داند. دانش آموختگان این دانشگاه باید جزو نخبگان علمی و فنی کشور بوده و به لحاط آموزشی و پژوهشی در بین دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها ممتاز و سرآمد باشند. این دانشگاه مأموریت دارد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنایع کشور و به ویژه منطقه شمال غرب کشور را که به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است تأمین کند و همچنین به عنوان یک مرکز توانمند تحقیقاتی کشور ارتباط هدفمند و مستمری را با صنایع کشور برقرار کرده و به عنوان محل تحقیق و توسعه مهم برای صنایع کشور محسوب شود.
به منظور تحقق این اهداف کلان دانشگاه صنعتی سهند مأموریت‌هایي را برای خود تعریف کرده است که عبارتند از:
1ـ توانائی پاسخگوئی به نیازهاي آتی آموزش عالی کشور و تأمین نیروی متخصص لازم برای صنایع موجود در منطقه و کشور
2- حل مشکلات فنی و ارائه راهکارهای لازم و ارتقاء کیفیت بخش صنعت از طریق اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با صنایع منطقه و کشور
3- ارائه خدمات علمی و فنی از طریق را ه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های پیشرفته متناسب با تکنولوژی روز دنیا و همگام با دانشگاه‌های معتبر خارجی
4- ایجاد ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه‌های معتبر خارجی و انتقال تکنولوژی و علوم پیشرفته به داخل
5ـ توجه و برنامه‌ریزی در جهت تربیت دانش‌آموختگان ممتاز، مهارت‌محور و کارآفرین به عنوان یکی از دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) کشور
همچنین دانشگاه صنعتی سهند چشم‌اندازی برای توسعه خود ترسیم کرده که بر اساس آن این دانشگاه بایستی در سال 1404 در رده دانشگاه‌های طراز اول کشور قرار گرفته و از لحاظ پژوهش و آموزش پیشگام باشد. با تحقق اهداف در نظر گرفته شده، دانشگاه صنعتی سهند در افق 1404 جزو شش دانشگاه صنعتی برتر کشور قرار دارد و در زمینه رشته‌های مختلف علوم و فناوری از جمله نانوفناوری، بیوتکنولوژی، مهندسی نفت و انرژی، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی پزشکی، مهندسی پلیمر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، علوم و فناوری‌های شناختی، مهندسی عمران و زلزله، مهندسی بافت و سلول‌های بنیادی، علوم پایه مهندسی جزو دانشگاه‌های مطرح و سرآمد کشور است.
دانشگاه صنعتی سهند قصد دارد به یکی از دانشگاه‌ها و قطب‌هاي علمی معتبر و صاحب نام در کشور و منطقه تبدیل شود. بدیهی است که در این مسیر، دانشگاه از توانمندي‌هاي بالقوه فعلی خود استفاده جسته و امکان پویائی و انعطاف‌پذیري در برنامه‌هاي آتی را با توجه به مأموریت‌هاي منطقه‌اي، ملی و بین‌المللی و تحولات سریع روز مد نظر قرار خواهد داد.
                         
تا به حال چه اقداماتی در راستای اجرای نقشه جامع علمی انجام شده است؟
نظر به اولویت‌ها و نیازهای جدید و پیش روی علمی، فنی، صنعتی و تحقیقاتی کشور ضرورت تدوین برنامه‌ای که حرکت بر اساس آن بتواند نیروی انسانی متخصص و متعهد برای تحقق اهداف علمی برنامه توسعه افق چشم انداز سال 1404 کشور را تربیت کند دو چندان می‌نمایدنظر به اولویت‌ها و نیازهای جدید و پیش روی علمی، فنی، صنعتی و تحقیقاتی کشور ضرورت تدوین برنامه‌ای که حرکت بر اساس آن بتواند نیروی انسانی متخصص و متعهد برای تحقق اهداف علمی برنامه توسعه افق چشم انداز سال 1404 کشور را تربیت کند دو چندان می‌نماید. بر این اساس دانشگاه صنعتی سهند متناسب با مسیر توسعه علمی کشور و اولویت‌ها، سیاست‌ها و شاخص‌های تعیین شده در برنامه توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه توسعه راهبردی خود را در قالب دو برنامه پنج ساله و 10 ساله تهیه و تدوین کرده است. اما قبل از آن به منظور تعیین روشن و شفاف نقطه شروع برنامه راهبردی، وضعیت موجود دانشگاه بررسی شده است تا مبنای سنجش‌ها در طول اجرای برنامه راهبردی و انتهای آن به عنوان نقطه هدف باشد.
در تدوین این برنامه نگاه ویژه‌ای به پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل دانشگاه و همچنین توانمندی‌های صنعتی منطقه شمال‌غرب کشور شده و از برنامه چشم انداز توسعه ایران 1404، نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بهره گرفته شده است. برای تهیه این برنامه شورای راهبردی دانشگاه تشکیل شده و ابتدا برنامه در کارگروه‌های علمی مختلف زیر مجموعه این شورا بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت در جلسات مختلف این شورا به بحث گذاشته شده و به تصویب رسیده است. در این برنامه نقاط ضعف و قوت دانشگاه در طی این 25 سال فعالیت بررسی شده و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دانشگاه تا سال 1404 مد نظر قرار گرفته است تا یک برنامه واقع‌گرایانه تدوین شود. هر چند پیش‌بینی همه چالش‌های پیش رو بسیار دشوار است اما انتظار می‌رود اجرای این برنامه گامی بلند در مسیر توسعه علمی و فنی منطقه شمال‌غرب کشور باشد.          
 
در آینده چه برنامه‌هایی دارد و آیا پیش بینی دازمدتی در خصوص اهداف و وظایف این دانشگاه در نقشه جامع علمی کشور شده  است؟
سیاست‌های کلان توسعه دانشگاه در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فناوری، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، خدمات دانشجویی، توسعه زیرساخت‌ها و منابع انسانی و توسعه دانشگاه در حوزه بین‌المللی دنبال خواهد شد. این سیاست‌ها به تفکیک به این شرح است:
 
الف. حوزه آموزش
تربیت دانشجویان متعهد و متخصص با تأکید بر نیازهای صنعتی کشور
افزایش مهارت دانش آموختگان برای ورود به بازار کار
حفظ کیفیت دانش آموختگان در عین توجه به توسعه کمی هدفمند دانشگاه
حفظ هرم تحصیلی فعلی دانشگاه در حدود 45% تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در کل برنامه
تأکید بر گسترش رشته‌های جدید، میان‌رشته ای، نیازمحور به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی از جمله علوم و فناوری شناختی، نانوفناوری، بیو تکنولوژی، مهندسی بافت و سلول‌های بنیادی، مهندسی داروسازی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی (بیومتریال) و ...
تأسیس و توسعه دانشکده‌های جدید در حوزه‌های مورد نیاز کشور اعم از دانشکده‌های مهندسی نفت و انرژی، مهندسی پزشکی، دانشکده فنی مهندسی ورزقان و ...
تسریع در جذب اعضای هیئت علمی توانمند برای رسیدن به نسبت مطلوب استاد به دانشجو.
بسترسازی و تشویق اعضای هیت علمی برای فعالیت هدفمند و ارتباط با صنعت و ارتقا به مراتب بالاتر برای حفظ و بهبود هرم هیات علمی فعلی دانشگاه
تشویق اعضای هیئت علمی دانشگاه برای به روز کردن محتوای دروس آموزشی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تدریس دروس مختلف
تلاش در جهت جذب دانشجویان مستعد از طریق کنکورهای سراسری با معرفی مناسب پتانسیل‌های دانشگاه از طریق رسانه‌های مختلف
 تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه به تجهیزات نوین برای آموزش مناسب‌تر دانشجویان
حمایت از دانشجویان مستعد و نخبه دانشگاه و ارائه بسته‌های تشویقی برای ترغیب  نمون آنها برای ادامه تحصیل در این دانشگاه
اصلاح سیستم آموزش فعلی و واگذاری برخی از اختیارات حوزه معاونت آموزشی به دانشکده‌های مربوطه و ایفای نقش ستادی توسط حوزه معاونت آموزشی
تغییر شیوه کارآموزی فعلی و اجرای روش نوین کارآموزی مستمر در کل دوره کارشناسی در تمامی دانشکده‌ها که طرح آن توسط دانشگاه صنعتی سهند به وزارت کار و وزارت علوم پیشنهاد شده است. این امر می‌تواند در مهارت آموزی دانشجویان مفید باشد.
توجه به دانشگاه‌های نسل سوم (مهارت محور) و برنامه‌ریزی در جهت حرکت مسیر آموزشی دانشگاه در این سمت
 
ب. حوزه پژوهش و فناوری
برنامه‌ريزي و نظارت پویا در تولید علم و فناوري و ارتقای مستمر شاخص‌های پژوهشی دانشگاه
پایش اولويت‌های پژوهشی ملی و منطقه‌ای و نیل به جایگاه اول پژوهش در منطقه
گسترش ارتباط با صنعت و توسعه تحقیقات کاربردی نیازمحور
افزايش سهم پژوهش و فناوري از درآمدها و اعتبارات جاری دانشگاه
توسعه واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان
ترغیب اساتید به داشتن ارتباط مناسب با صنایع و تعریف پروژه‌های نیاز محور و دارای حمایت مالی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری که دارای حمایت مالی از صنایع و مراکز مختلف نیستند
 
ج. حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی
تقويت جايگاه حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتقاء نظام مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
توانمندسازی مدیران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی و افزایش جذب اعتبارات
توسعه و تجهيز فضاها و پایش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
تقويت بینش و تحکيم نظم و قانون‌گرايي در برنامه‌هاي فرهنگی و اجتماعی
ساماندهی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فضای مجازی
تبیین و تعمیق فضای معنوی، اخلاقی و دینی با تکیه بر ترویج فرهنگ نماز، قرآن و عترت، حجاب و عفاف و  سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در دانشگاه
تبیین، تعمیق و ترویج تفکر و باورهای دینی با تکیه بر گسترش تعامل حوزه و دانشگاه
تکريم ارزش‌ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي
تبیین و ترویج فرهنگ و مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه با تقويت روحيه خودباوري علمي و هويت اسلامي- ايراني دانشجويان در راستای تحقق دانشگاه تمدن‌ساز
تبادل دانش، تجارب و توسعه همکاریها و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی
ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با تنوع‌بخشی، مخاطب­محوری و فراگیر کردن برنامه­های فرهنگی و اجتماعی
افزایش مشارکت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی در سیاست‌گذاری، برنامه­ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی
زمینه‌سازی برای رشد بینش سیاسی و اجتماعی دانشجویان
تعمیق عقلانیت، تقویت روحیه آزاداندیشی و ترویج فرهنگ گفت‌وگو، تعامل و مدارا
تقويت روحيه نشاط و شادابي وافزايش تقويت روحيه همکاري گروهي
ساماندهي اوقات فراغت دانشجويان
توسعه پژوهش­ها و مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
 
د. حوزه خدمات دانشجویی
بهبود سطح رفاهی دانشجویان
ایجاد روحیه شادابی، نشاط و همکاری در فضای دانشگاه
توسعه کمی و کیفی ورزش همگانی و قهرمانی
جذب حداکثری دانشجویان به فعالیت­های ورزشی
ارتقاء شخصیت دانشجویان در ابعاد معنوی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی
توسعه فعالیت­های ورزشی اعضای هیأت علمی و کارکنان
افزايش سطح سلامت رواني دانشجويان
توجه به اوقات فراغت دانشجويان و استفاده بهينه و مفيد از آن
ارتقای موفقيت تحصيلي دانشجويان
بهبود وضعيت فعلي و افزايش ميزان آگاهي‌هاي لازم در حوزه سلامت روان دانشجويان
تأكيد بر رويكرد انسان سالم و سلامت همه جانبه ـ اتخاذ رويكرد سلامت نگر
افزایش ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری
ایجاد خدمات نوین مشاوره‌ای
اجرای پژوهش‌های روانشناختی
 
 
ه. حوزه توسعه زیرساخت‌ها و منابع انسانی
دانشگاه صنعتی سهند راهبردهاي کلان زیر را به منظور تحقق اهداف و مأموریت‌هاي اشاره شده ضمن اولویت قرار دادن کیفیت در همه امور دنبال خواهد کرد:
توسعه و تکمیل دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها متناسب با نیاز منطقه و کشور
اصلاح ساختار اداري ـ پژوهشی و آموزشی و به روز کردن آن و پرهیز از راهکارهای ناکارآمد
ارتقاء راندمان کاري از طریق به‌کارگیري نیروهای کارآمد در بخش جذب هیئت علمی و کارکنان بخش اداری
آموزش کارکنان و مدیران به منظور ارتقای بهره‌وری و همچنبن تشویق نیروهای فعال و برتر
ایجاد بستر و محیط مناسب برای فعالیت در حوزه هاي آموزشی، فناوري و پژوهشی برای رشد و شکوفایی استعدادهای درخشان
توسعه ارتباطات بین المللی، منطقه‌اي، ملی و دانشگاهی و پایه‌ریزي کانال‌هاي ارتباط علمی بین المللی
 توسعه فضاهای کالبدی آموزشی و تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی برای ایجاد فضای مناسب مدرسین، محققین و دانشجویان در مقاطع مختلف
توجه به مسائل رفاهی و کمک رفاهی اعضای هیئت علمی و کارکنان و دانشجویان
توسعه و مدیریت منابع مالی دانشگاه از طریق افزایش منابع درآمدی حاصل از درآمدهای تحقیقاتی و آموزشی و سایر درآمدهای اختصاصی و همچنین استفاده از پتانسیل خیرین آموزش عالی
اصلاح نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به کارکنان
انتقاع توانمندی و مدارک تحصیلی اعضای غیر هیئت علمی
اصلاح فرآیندهای کلیدی در ساختار اداری دانشگاه
افزایش سرانه فضاهای آموزشی، پژوهشی، رفاهی و فضای سبز دانشگاه
ایجاد زیرساختارهای لازم برای نیل به اهداف دانشگاههای سبز
افزایش درآمد اختصاصی و برنامه ریزی برای نیل به سقف 30 درصد در برنامه 10 ساله
رشد منابع مالی غیر دولتی با ایجاد موسسه خیرین دانشگاه صنعتی سهند
 
 و. برنامه توسعه دانشگاه در حوزه بین المللی
 
به منظور ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه و استفاده از فرصت‌های مهم علمی و فناوری برون مرزی، توسعه بخش بین المللی دانشگاه صنعتی سهند در راستای سند چشم انداز و برنامه توسعه راهبردی دانشگاه در افق 1404 بر اساس راهبردهای زیر انجام می‌گیرد:
اجرای تفاهم‌نامه‌های علمی با دانشگاه‌های معتبر خارجی با اولویت کشورهای همسایه و مسلمان
تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک در چارچوب تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دانشگاه‌های خارجی
اجرای دوره­های آموزشی مشترک به صورت دو مدرکی ( دوآل دگری) و جذب دانشجویان خارجی
برگزاری کنفرانس­های بین‌المللی مشترک با دانشگاه‌های خارجی
ایجاد فرصت­های مطالعاتی پسادکتری برای متقاضیان خارجی و فرصت­های مطالعاتی دانشجویان دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه
چاپ مجلات علمی و پژوهشی و کتب علمی و آموزشی به زبان انگلیسی
انتشار کارهای علمی و مقالات مشترک با نویسندگان خارجی
ثبت اختراعات و پتنت‌های بین‌المللی و توسعه همکاری‌های بین المللی مراکز رشد
برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی از دستاوردهای دانشگاه در کشورهای خارجی
 

انتهای پیام/ م




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©