کد: ۱۳۸۰۵۱۹       تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶

معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:
مشارکت 90 درصدی دانشگاه‌های دولتی در طرح سطح بندی
معاون آموزشی وزارت علوم به مشارکت بالای دانشگاه‌های دولتی در اجرای برنامه سطح بندی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: نتایج این سطح بندی در آینده نه چندان دور اعلام خواهد شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجتبی شریعتی گفت: براساس برنامه تدوین شده در وزارت علوم این مراکز را به پنج سطح تقسیم کردیم که مراکزی که در سطح اول قرار می‌گیرند وضعیت بهتری داشته و از مصادیق، امتیازها و تشویق‌هایی بهره‌مند می‌شوند، اما مراکزی که در سطح 5 قرار می‌گیرند علاوه بر اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های لازم، زمینه توسعه را نیز پیدا نخواهند کرد.
وی ادامه داد: سطح بندی مراکز غیردولتی وزارت علوم در سال 1394 پایان پذیرفت و در حال حاضر مراکز مطلوب و با رتبه بالا از شاخص‌های تشویقی و لازم برای توسعه در عرصه‌های مختلف پیدا کردند و محدودیت‌هایی را نیز برای مراکز دارای رتبه‌های پایین‌تر اعمال نمودیم.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین به سطح بندی مراکز آموزش عالی دولتی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: این برنامه از نیمه سال 1394 در قالب یک پروژه بزرگ آغاز شد و در مرداد ماه سال 1394 نتایج اولین فاز آزمایشی سطح بندی مراکز دولتی را اعلام نمودیم.
شریعتی نیاسر ادامه داد: فاز نهایی سطح بندی مراکز آموزش عالی دولتی وزارت علوم از پایان سال گذشته با رفع اشکالات و خطاهای مرحله قبل شروع شد و در حال حاضر اجرای این برنامه به اتمام رسیده و نتایج آن در آینده نه چندان دور اعلام خواهد شد.
وی از استقبال 90 درصدی دانشگاه‌ها برای شرکت در اجرای برنامه سطح بندی آموزش عالی دولتی خبر داد و گفت: نکته مهمی که فاز نهایی سطح بندی داشت، این است که این برنامه در قالب یک پرونده فراگیر تعریف و متخصصان حوزه‌های مختلف در اجرای آن مشارکت کرده‌اند و درابتدا 140 مولفه و شاخص برای ارزیابی دانشگاه‌ها تعریف شد و خوشبختانه با دانشگاه‌ها برخلاف فاز آزمایشی که تنها 60 مرکز دانشگاهی مشارکت کرده بودند، استقبال خوبی از این برنامه داشتند.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: دولت نباید به طور مستقیم در ارزیابی و سطح بندی مراکز آموزش عالی وارد شود، در واقع ما شاخص‌های لازم برای این ارزیابی را اعلام کردیم در نهایت این برنامه به بخش خصوصی غیردولتی واگذار خواهد شد، چرا که معتقدیم نظام رتبه‌ بندی دانشگاه‌ها باید در سیستم غیردولتی در قالب معیارهای دولتی مشخص شود.
دکتر شریعتی نیاسر یادآور شد: برای ارزیابی مراکز آموزش عالی سامانه‌ای تعریف شده است که دانشگاه‌ها آمار و اطلاعات خود را وارد این سامانه می‌کنند و با توجه به استقبال 90 درصدی مراکز برای شرکت در این برنامه اطلاعات خوبی از مراکز آموزش عالی به دست آمده است.
وی تاکید کرد: نتایج نهایی سطح بندی دانشگاه‌های دولتی در دو بخش دانشگاه تخصصی و دانشگاه جامع اعلام خواهد شد، در واقع دانشگاه‌های جامع دانشگاه‌هایی هستند که در همه بخش‌ها و حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، اما دانشگاه‌های تخصصی در عرصه خاصی ورود دارد و این مساله کمک می‌کند تا رتبه بندی آموزش عالی در عرصه‌های مختلف مشخص و جایگاه این مراکز به درستی تعریف شود.
معاون آموزشی وزارت علوم سطح بندی مراکز آموزش عالی را یکی از مهم‌ترین عامل ارتقاء کیفی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از پارامترهای موثر در نظام رتبه‌بندی مراکز آموزش عالی این است که در نهایت این برنامه خروجی‌های کیفی از دانشگاه‌ها حاصل شود و این خروجی‌ها میزان جذب دانش آموختگان در بازار کار و زمینه‌ی اشتغال آنها را فراهم می‌کند.
دکتر شریعتی نیاسر تفکیک رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی را یکی از مشکلات فعلی نظام آموزش عالی کشور دانست و افزود: این مساله موجب شده است دانشگاه‌هایی که حوزه‌های پزشکی را ندارند بخشی از اعتباراتی که مربوط به رشته‌های پزشکی هست را از دست بدهند، ضمن این که آموزش عالی باید همانند کشورهای دنیا در یک وزارتخانه متمرکز یابد.
وی عنوان کرد: رتبه بندی مراکز آموزش عالی اساسا توسعه یافتگی و بلوغ دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد مراکزی که از بلوغ بالایی برخوردار باشند می‌توانند نقش موثرتری در گرفتن دانشجویان دانشگاه‌های خود اعمال کنند و اجرای این برنامه سطح بندی می‌تواند به مراکز دانشگاهی در این زمینه کمک کنند.
منبع: ایرنا




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©