کد: ۱۴۵۴۷۱۲       تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس:
در تولید تئاتر ضعیف عمل کرده‌ایم
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس وابسته به بنیاد فرهنگی روایت فتح در سال ۷۶ پا به عرصه وجود گذاشت، این انجمن تشکلی از هنرمندان متعهد هنرهای نمایشی است که رسالت اشاعه فرهنگ و ارزش های ملی را برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و حفظ اشاعه ارزش های دفاع مقدس و تئاتر مقاومت از طریق حمایت همه جانبه از تئاتر و هنر متعهد کشور قرار داده است.
اما متاسفانه این انجمن در چند سال گذشته در عرصه تئاتر بسیار کم‌فروغ بوده است و جایگاه گذشته خود را از دست داده است. گفت‌وگویی با امیر نصیربیگی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انجام داده‌ایم تا ضمن آشنایی با نگاه این انجمن به وضعیت امروز تئاتر ایران و تناسب آن با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، بدانیم این انجمن برای آینده چه برنامه‌ریزی دارد:
به عنوان مدیر عامل انجمن «تئاتر انقلاب و دفاع مقدس»، اگر نگاهی به تئاتر امروز ایران بیندازیم چقدر در راستای اهداف فرهنگی انقلاب است؟
وضعیت موجود ما در حوزه تئاتر را اگر بخواهیم براساس اسناد و آئین نامه‌ها نگاه کنیم باید ببینیم که کاملا ساری و جاری و منطبق است با آن چیزی که ترسیم و هدف گذاری شده است یا نه. اما واقعیت این است که امروز از وضعیت مطلوبی که در حوزه تئاتر باید داشته باشیم و در نقشه کلان فرهنگی آن جامعیت و آن نقطه نهایی ترسیم شده، قدری فاصله دارد. شاید برخی از این فواصل، موانع درون سازمانی باشد و یک سری‌ها نقص ارتباطات و روابط بین سازمانی باشد، برخی از آن به حوزه هم افزاری و همگرایی سازمان‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر ارتباط داشته باشد. اگر از اینها بگذریم، به نظر من با وضعیت مطلوب و آرمانی که باید به آن نقطه برسیم، فاصله داریم. اما نمی‌شود گفت که حرکتی صورت نگرفته است. قطعاً تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد اما به نظرم هنوز، جای کار زیادی دارد تا بتوانیم به آن نقطه مطلوب برسیم.
مقام معظم رهبری در دیدارهای شان با اصحاب هنر مطالباتی از حوزه هنر داشتند. شما این مطالبات را در چند دسته تقسیم بندی می‌کنید و فکر می‌کنید ما چطور می‌توانیم به سمت انجام خواسته مقام معظم رهبری پیش برویم؟
مقام معظم رهبری در چندین جلسه ای که با اصحاب رسانه و هنر داشتند بویژه با دانشجویان و فعالان حوزه هنرهای نمایشی، بر روی 3-4 مطلب تاکید جدی داشتند. یکی بحث استفاده از ظرفیت و پذیرش خود تئاتر است. اینکه واقعا تئاتر یک جایگاه ویژه ای در جامعه اسلامی ‌دارد و باید تلاش بشود از این نوع هنر برای بیان بهترین مفاهیم اسلامی ‌و انقلابی استفاده کرد. واقعا ما باید اول به این نوع تلاش بکنیم یعنی شکل را باید در اختیار مفاهیم و معانی اصلی و انقلابی قرار بدهیم. اگر این اتفاق بیفتد به نظر بخشی از آن چیزی که حضرت آقا دغدغه دارند قطعا تحقق پیدا می‌کند.
بعد از آن مقام معظم رهبری تاکیدهای مختلفی مبنی بر ارتباط مردم با تئاتر داشتند که مردم به تئاتر نزدیک تر بشوند و به عنوان یک محصول هنری، از تئاتر در سبد فرهنگی خودشان بهره برداری لازم را بکنند.
یک بخشی که شاید موضوعیت زیادی دارد بحث مدیریت هنری و بویژه فضای تئاتری و عرصه تئاتر است. مدیران و مسئولین فرهنگی هنری، بویژه مدیران عرصه تئاتر، واقعا باید مدیریت را به شکلی اعمال کنند که این فضا به یک سری فضاهایی تبدیل نشود که مغایر با اهداف عالی انقلابی و ارزشی ما است. قطعا این به مدیریت مدیران خیلی ارتباط دارد که در حوزه مدیریتی خودشان برنامه ریزی داشته باشند که این فضا در حوزه تئاتر در اختیار نیروهای انقلابی و ارزشی قرار بگیرد. گروه‌های مومن و انقلابی فعال بشوند و بتوانند کارهای اندیشه محور و کارهایی که دغدغه دارند- دغدغه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... را در آثارشان به عنوان تریبون اصلی طرح موضوع کنند. تئاتر ما نباید از طبقه اجتماعی و مردم ما به دور باشد. تئاتر ما بدون مردم معنی ندارد. بدون تعارف باید بگوییم که این هنر یک هنر وارداتی است و اگر ما بخواهیم از این هنر در کشورمان استفاده بیشتری بکنیم باید آن را بومی ‌کنیم و شاخصه‌های بومی ‌را به آن اضافه کنیم. بعد از بومی ‌کردن است که آن وقت ما می‌توانیم آن محتوا و آن معنی را که خودمان می‌خواهیم در این شکل بریزیم و از آن بهره برداری لازم را داشته باشیم. تقریبا بخشی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر این بود که مدیریت این فضا صورت بگیرد و گروه‌های مومن و انقلابی فعال بشوند. مثلا حضرت آقا در دیدار شان با دانشجویان تاکید داشتند که افسران حوزه جنگ نرم، همین دانشجویان و این نیروهای جوان هستند. تاکید می‌کنند که اگر شما می‌خواهید حرفی داشته باشید به این نیروهای جوان انقلابی تکیه بکنید. ما الان باید در حوزه تئاترمان این نیروهای جوان، مومن و انقلابی را شناسایی بکنیم، ظرفیتی را فراهم کنیم که اینها بتوانند با آثار و اندیشه‌های شان حضور داشته باشند. اینها بیایند و یک سری پیام‌هایی را منتقل بکنند که مردم با این پیام‌ها نقطه مشترک دارند. ما نمی‌توانیم تئاتر را یک هنر ویترینی و تشریفاتی بکنیم و آن را تنها برای عده خاصی در نظر بگیریم. تئاتر ما برای مردم ما است. هنر تئاتر ما این است که با مردم معنی می‌گیرد. اگر از این بدنه مردمی ‌ما جدا بشود، تئاتر ما عملا معنی نخواهد داشت. هر چند که در دنیا نیز تئاتر اینطور است. تئاتر از بدو پیدایش آن با مردم بوده است و بغیر از یک نوع خاص مثلا تئاتر لابراتوار گروتفسکی که تئاتر خاصی است و مخاطب خاص خودش را دارد، ما تئاتری را نداریم که بدون مردم و بدون مخاطب بتواند رشد و نمو کند و حیات داشته باشد. یکی از چیزهایی که دغدغه مقام معظم رهبری است این است که از این هنر در بدنه اجتماعی بیشترین استفاده را داشته باشد.
حرف‌های شما کاملا درست است. یک نکته ظریف در اینجا می‌ماند و آن هم تربیت هنرمندان هم از وجه اعتقادی و هم از وجه هنری است. متاسفانه این مشکل اکنون وجود دارد که تئاتر ما از لحاظ هنری وضعیت قابل قبولی دارد اما متاسفانه از نظر محتوایی شاهد وضعیت مناسبی نیستیم و حتی بعضی از نمایش‌ها را نمی‌توان با خانواده‌ تماشا کرد. انجمن تئاتر انقلاب چه برنامه ای را دارد که نیرو و هنرمندی را در تراز فرهنگی انقلاب اسلامی ‌تربیت کند .
قطعا یقین داشته باشید که هم انجمن تئاتر انقلاب و هم بنیاد فرهنگی روایت و هم هم افزایی که در هفته‌های گذشته با اقدامات بسیج هنرمندان و هنرمندان فرهنگی روایت صورت گرفت، دقیقا ناظر به فرمایش شما است. ما از قبل از این قضیه هم کار زیادی کرده بودیم که هنرمندان جوان و انقلابی خوب را باید شناسایی کنیم، سعی کنیم اینها را توانمند کنیم، اینها بتوانند دوره‌های تخصصی را فرا بگیرند و یک مرحله تقریبا ثابت و عیاری قرار بگیرند. بعد اینها از آنجا در یک مرحله آزمون و خطا، تجربه‌های جدید را داشته باشند و انشالله بتوانند به آن مرحله اصلی که تولید اثر و ارائه اثر در جامعه است برسند. ما در این بخش کار کرده ایم و چندین سال است که این اتفاق دارد صورت می‌گیرد. این اقدام ما نیز در راستای این فرمایش مقام معظم رهبری بوده است که به تربیت، آموزش و کادر سازی نیروهای انقلابی اهمیت بدهید. حتی مقام معظم رهبری در فرمایشات خودشان دارد اشاره دارند که وقتی حتی به عده قلیلی هم اشاره می‌کنند می‌گویند اگر واقعا به آموزش و توانمند سازی این عده قلیل برسید اهتمام بورزید کار بسیار عظیمی ‌صورت گرفته است. انجمن تئاتر انقلاب نیز در این اتفاق سهیم شده است و این اتفاق دارد می‌افتد. تنها یک توضیح هست که خدمت شما عرض می‌کنم و آن هم اینکه با توجه به اقدامی ‌که بسیج هنرمندان و بنیاد فرهنگی روایت داشته است، قطعا یک سری وظایف دارد تفکیک می‌شود. بلاخره حوزه بسیج هنرمندان ما باید بتواند در حوزه توانمند سازی و شبکه سازی عمل کند. اینکه آدم‌های مختلف نیروهای ارزشی و انقلابی را در کل کشور شناسایی بکند و اینها بتوانند در یک شبکه منسجم و متحد با هم ارتباط داشته باشند، تعامل تخصصی و تبادل تجربیات داشته باشند. پیش بینی کرده اند که این قضیه همراه با توانمند سازی و آموزش در بسیج هنرمندان اتفاق بیفتد و بعد انشالله خروجی آن، نیروهای آموزش دیده و تقریبا به نقطه ثبات رسیده بتوانند در این انجمن به مرحله تولید قدم بگذارند یعنی ما حمایت‌های لازم را داشته باشیم که این دوستان انشالله بتوانند تولیدات خودشان را در جامعه داشته باشند.
انجمن تئاتر انقلاب ‌در حوزه تولید تئاتر ضعیف است.تاکنون بسیار نادر بوده است که انجمن تهیه‌کننده یک نمایش حرفه‌ایی که در سالن‌های معتبر تئاتر مانند تئاترشهر یا تالار وحدت اجرا شود، بوده باشد.
این نکته درستی است اما با تغییر رویکرد و تغییر مدیریتی که در بنیاد فرهنگی روایت صورت گرفته است و تاکید خود آقای حسنی مبنی بر اینکه باید تولید را به عنوان یک شاخصه جدی در این بخش مدنظر قرار بدهیم، برنامه‌های خیلی خوبی تدوین شده است. البته خودتان مستحضر هستید که حوزه تئاتر یک حوزه زود بازده نیست که مثلا امروز برنامه نوشته ایم حتما یکی دو هفته بعد خروجی آن را بتوانیم ببینیم اما به شما قول می‌دهم که انشالله در 6 ماه دوم امسال و 6 ماه اول سال بعد انجمن دارد روی تولیدات خوبی سرمایه گذاری می‌کند. انجمن به عنوان حامی ‌و پشتیبان ورود پیدا می‌کند و حتی تولید کننده و مدیر تولید است تا بتواند انشالله یک سری تولیدات فاخر داشته باشد. حتی بازتولید یک سری آثار خوب و فاخر که در گذشته اتفاق افتاده است و مردم هم با آن آثار ارتباط خوبی گرفته اند، در این بخش نیز بتواند یک بازتولید جدید داشته باشد. یکی از معضلاتی که ما داریم این است که باید واقعا این را پذیرفت که درست است که واقعا تهران یک شرایط کاملا استثنایی دارد و پایتخت است و به لحاظ فرهنگی باید در این موارد به آن توجه زیادی بشود اما قبول کنیم که تهران همه ایران نیست. درنهایت همه استان‌های کشور در این نقشه پر فروغ سهم دارند و هر کدام در این نقشه با قابلیت‌های خودشان، نمود خودشان را دارند نشان می‌دهند. یکی از کارهایی که انجمن انجام داده است این است که ما بتوانیم از نویسندگان و کارگردانانی که درصدد این هستند که متون یا نمایش‌هایی را در استان‌ها تولید کنند، از آنها هم حمایت کنیم تا این جریان تئاتری فقط به تهران محدود نشود و انشالله در استان‌ها نیز این چراغ فروغ بیشتری داشته باشد.
زمانی یک جشنواره تئاتر دفاع مقدس داشتیم که هنرمندان حرفه ای در آن تربیت و به جامعه تئاتری معرفی شدند. اما متاسفانه این هنرمندان از سوی انجمن رها شدند و تدریجاً به جریان فکری مقابل که صاحب پول و شهرت و زرق و برق است، جذب شدند‌. باید حمایت وجود داشته باشد و این حمایت تنها به یک یا دو تولیدتئاتر محدود نشود. آیا شما برنامه ای دارید که در دراز مدت هنرمندان را حمایت کنید؟
انجمن می‌خواهد در آینده به عنوان یک کمپانی حرفه ای تولید نقش ایفا کند. همانطور که عرض کردم آن بخش‌های شبکه سازی و توانمند سازی را به انجمن‌های بسیج هنرمندان می‌سپاریم تا آنها آن بخش را سامان بدهند و ما در روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب بیشتر بتوانیم بخش‌های تولیدی و به صورت یک برنامه دراز مدت و نه مقطعی یعنی تولید سالی یک تا دو اثر را داشته باشیم.
لازم به ذکر است که بگویم که در مورد جشنواره تئاتر بین المللی مقاومت که توسط این انجمن برگزار می‌شد، انشالله فراخوان آن دارد تدوین می‌شود و بعد هم اگر عمری باشد ماه بعد منتشر خواهد شد. در سال آینده ما این جشنواره را برگزار خواهیم کرد. این جشنواره برای ما صرف برگزاری یک جشنواره موضوعیت ندارد و مد نظر نیست بلکه از این منظر به جشنواره ورود پیدا می‌کنیم که در جشنواره اولا بتوانیم آدم‌هایی که در قالب شبکه هنرمندان ارزشی و انقلابی شناسایی کرده ایم و آموزش داده ایم، در این شبکه رقابتی هم قرار بدهند و بتوانند در یک فضای سالم با هم یک رقابت سالم و هنری داشته باشند. در عین حال یک آشنایی صورت بگیرد و بین این دوستان تبادل تجربیات صورت بگیرد و این شبکه منسجم تر بشود. در گام‌های بعدی شناسایی نخبه‌ها است که شما هم به آن اشاره کردید. بخشی از آدم‌هایی که در گذشته در جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس به عنوان شرکت کننده حضور پیدا می‌کردند الان در تئاتر کشور به عنوان لیدر و نخبه دارند نقش ایفا می‌کنند. ما می‌خواهیم انشالله این نقص را پوشش بدهیم که اگر هم در سالیان گذشته به دلیل تراکم کاری یا مشغله‌های زیاد این دوستان فراموش شدند. این جشنواره دیگر از این به بعد محفلی بشود که آدم‌ها در این جشنواره شناسایی بشوند و با این قرارگاه تولیدی و کمپانی تولیدی، ارتباط شان تنگاتنگ بشود. مستمر برنامه بیاورند و ما حمایت بکنیم و مدام آنها در چرخه تولید بشوند حضور داشته باشند و با تولید شان بتوانند با مردم جامعه صحبت بکنند و پیام شان را منتقل کنند. در کنار آن اگر منتقدی هم خواست آنها را نقد کند دیگر به بخش‌های حاشیه ای نپردازد بلکه به اصل اثر بپردازند و با آن اثری که تولید می‌شود در جامعه حضور داشته باشند.
شما امیدوار هستید که اگر سال آینده خدمت شما برسیم ببینیم که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به طور محسوس در عرصه‌های حرفه‌ای حضور دارد؟
حقیقت این است که این سوال سختی است و نمی‌خواهیم که از یک موقعیت احساسی به این سوال جواب بدهیم اما یقین داشته باشید که من به عنوان کوچکترین عضو این بخش، از مدیر عامل بنیاد روایت فتح تا تک تک دوستانی که در این بخش هستند تلاش همه جانبه خودمان را انجام خواهیم داد و شبانه روزی تلاش خواهیم کرد. یقین داشته باشید که نه 2 سال بلکه حتی زودتر ما بتوانیم به یک سری خروجی‌های قابل قبول برسیم و به تئاتر انقلاب انشالله فروغ و نمای بیشتری ببخشیم و تا آنجایی که می‌توانیم با اضافه کردن آدم‌ها و کارگردانان خوب و ارزشی همچنان این مسیر را انشالله بدون آسیب و انحراف حفظ کنیم. شاید بصورت قطعی زمانی را تعیین کردن سخت باشد اما یقین داشته باشید که این تلاش صورت می‌گیرد و من امیدوار هستم که در یک سال آینده اگر همدیگر را ملاقات کردیم، شما بیشتر با کارهایی که ارائه می‌کنیم و ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌شود ارزیابی کنید که ما به چه مرحله ای رسیده‌ایم.




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©