کد: ۱۸۸۱۶۲۸       تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷

در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها:
گزارش طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت بررسی شد
جلسه 323 شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور به ریاست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه 1397/11/8در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه گزارش طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی  و پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.
در این گزارش که منطبق با ماده 3 طرح آمایش آموزش عالی مصوب جلسه 776 شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است،  فعالیت های انجام شده در این خصوص ارائه شد.
برگزاری آموزش‌های الکترونیک حوزه پزشکی، مأموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی، تقسیم وظایف دانشگاه های علوم پزشکی براساس اولویت های نقشه جامع علمی کشور، منطقه گرایی مأموریت های علوم پزشکی با مشارکت دانشگاه ها، متناسب سازی مشکلات شایع پزشکی مناطق با مأموریت های واسپاری شده، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای دانشجویان پزشکی خارجی، بازنگری برنامه های آموزشی پزشکی متناسب با نیازهای روز، بومی گزینی، تأسیس مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای، توجه به مرجعیت علمی کشور، مستندسازی و انتشار تجربیات پزشکی از مواردی بود که در این گزارش به آن پرداخته شد.
تحصیل 3000 دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور
دکتر باقر لاریجانی در ادامه این گزارش با اشاره به سند آمایش آموزش عالی در کشور گفت: در حال حاضر حدود 3000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل بر اساس الگوی بین الملل آمایش آموزش عالی پزشکی هستند و در این زمینه از ظرفیت این دانشجویان در مناطق آمایشی هدف استفاده می شود.
وی افزود: بهترین راه پیش رو در حوزه آموزش عالی این است که فعالیت های دانشگاه ها مبتنی بر مأموریت های مشترک باشد؛ ضمن آنکه می توان با نگاه به رشته های میان رشته‌ای در تحول آموزش پزشکی کمک کرد.
25 درصد تولیدات دانش بنیان کشور در حوزه پزشکی است
دکتر لاریجانی با تأکید بر قابلیت های آموزش پزشکی در استفاده از دروس میان رشته ای خاطرنشان کرد: حدود 25 درصد از تولیدات محصولات دانش بنیان کشور در حوزه پزشکی است و در حال حاضر ایجاد دانشکده‌های جدید براساس جمعیت مناطق، تعداد بیمار و میزان اعضای هیئت علمی بررسی می شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
دکتر طیبی: اخلاق پزشکی در آمایش آموزش عالی حوزه پزشکی مورد توجه باشد
دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی گفت: مقوله اخلاق پزشکی می تواند در سیاست های آمایش آموزش عالی حوزه پزشکی مورد توجه باشد و از ظرفیت پزشکان در گسترش اخلاق حرفه ای میان دانشجویان دانش پزشکی استفاده شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کنار توجه به مرجعیت علمی در منطقه و توجه به نیازهای ملی می توان به مرجعیت علمی بین المللی برای برخی رشته های علوم پزشکی هم توجه داشت.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی: از قابلیت های الگو بخشی پزشکان در جهت اهداف سند دانشگاه اسلامی استفاده شود
حجت الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: در اجرایی سازی اهداف سند آمایش آموزش عالی می توان به ارتباط میان آموزش پزشکی و مباحث هویتی- فرهنگی دانشجویان توجه داشت.
وی افزود: این امکان وجود دارد که با توجه به قابلیت های الگو بخشی پزشکان در جامعه در جهت اهداف سند دانشگاه اسلامی و تقویت ویژگی های فرهنگی و هویتی دانشجویان استفاده کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه آموزش مجازی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: در این سامانه به عنوان گسترده ترین شبکه آموزشی کشور در حدود 880 هزار کاربر مشغول به فعالیت هستند که دوره های آن به عنوان مکمل دروس معارف استفاده شده است و می توان از ظرفیت و تجربه آن در سایر حوزه ها استفاده برد.
دکتر عاملی: تحولات معطوف به علم در آمایش آموزش عالی مورد توجه باشد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه دکتر عاملی گفت: در صورتی که مشکلاتی در مسیر اجرایی سازی سیاست های آمایش وجود دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در کنار گزارش های پیش رو، با تدوین قوانین مورد نیاز به رفع مشکلات این مسیر بپردازد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مقوله فناوری در جهان اتفاقات بزرگی در حال تحقق است که در مقوله آمایش آموزش عالی باید رویکرد تحولات معطوف به علم در آموزش عالی مورد توجه باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به قابلیت های استفاده از آموزش الکترونیک گفت: پلتفرم دیجیتال سه خصیصه را داراست که می تواند ظرفیت آموزش را با تغییرات گسترده همراه کند.
وی افزود: مهمترین بازیافت خصیصه خوشه ای بودن در آموزش الکترونیک افزایش سرمایه ای است که در منابع اطلاعاتی و منابع انسانی تأثیر می گذارد و حتی در حوزه عملیات پزشکی از قبیل Teleradiology, Telepathology, Telehospital, Telepharmacy  و ... ظرفیت بزرگی را ایجاد کرده است.
دکتر عاملی ادامه داد: خصوصیت لایه‌ای بودن خصیصه دومی است که امکان طبقه بندی را به وجود می آورد.
وی افزود: یکپارچه نگری محیط به عنوان خصیصه سوم می تواند در استانداردسازی و متناسب سازی آموزش عالی مفید باشد که در راستای آن ظرفیت دانش یکپارچه قابلیت پیاده سازی پیدا می کند .
دکتر عاملی با تأکید بر قابلیت های آموزش الکترونیک گفت: اگر با این رویکرد به آموزش توجه کنیم می توانیم در مقابل پزشکی جدید برنامه ریزی کنیم و در طرح آمایش می توان به این موضوع توجه کرد.
در ادامه جلسه موضوعات؛ "ساماندهی هوشمند ارتقای اساتید دانشگاه ها"، "توجه به توریسم سلامت با مشارکت و پشتیبانی دانشگاه ها و با همکاری کشورهای منطقه" ، " توجه به ابعاد فرهنگی-دانشجویی طرح آمایش"، "عدم غفلت از قابلیت های تعامل رودرروی اساتید و دانشجویان" ، " توجه به مباحث بین رشته ای در هم افزایی میان وزارت علوم و بهداشت"، " توجه به توزیع و کنترل تعداد بیماران مراجعه کننده به پزشکان"، "اصلاح فرهنگ تغذیه در سطح کشور با نگاه مشترک میان دستگاهی" توسط اعضا مورد توجه و تاکید قرار گرفت.
در پایان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: فعالیت مشترک میان وزارت خانه های علوم و بهداشت و استفاده از تجربیات طرفین در مباحث بین رشته ای و فناوری ها می تواند مورد توجه باشد.
همچنین مقرر شد در جلسات آتی از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه طرح آمایش آموزش عالی گزارشی ارائه شود./ع




تمامی حقوق این سایت متعلق به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی میباشد ©