کد خبر: 4219| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۷:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۳۳۰۵

پژوهش "چشم انداز آموزش مجازی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران" توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجری این طرح دکتر مرتضی رضایی زاده عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی است که در این پژوهش سعی شده تا ضمن مروری که بر تحقیقات موجود در زمینه آموزش و پرورش در فضای مجازی صورت گرفته است، به عنوان گام اول پژوهش، تعاریف، چشم اندازها، توانمندسازی ها، موانع و راهبردهای به کارگیری آموزش مجازی در آموزش و پرورش احصا شود.
در ادامه این پژوهش و پس از مصاحبه با متخصصان آموزش مجازی و تهیه پرسشنامه از افرادی که در زمینه آموزش مجازی دارای تجربه هستند اقدام به شناسایی اهداف و موانع به کارگیری آموزش مجازی شده است.
همچنین در مقدمه این پژوهش آمده است: « با اهمیت ترین اهداف به کارگیری آموزش مجازی عبارتند از: تعمیق یادگیری دانش آموزان، تسهیم دانش و اطلاعات، بهبود روش تدریس معلمان، توسعه برنامه های تربیتی در فضای مجازی، توانمندسازی عمومی دانش آموزان، ارتقای دانش آموز محوری، یادگیری مستمر داخل و خارج از کلاس، افزایش دسترسی به آموزش و پرورش و عدالت آموزشی، تولید محتوای مناسب در فضای مجازی، و توسعه آموزش خانواده های دانش آموزان بر اساس یافته های نهایی پژوهش»
در ادامه پژوهش تأکید شده است: «با اهمیت ترین موانع بکارگیری آموزش عبارتند از:  فقدان درک صحیح از آموزش مجازی، فقدان استانداردهای پداگوژیکی، شکاف نسلی دیجیتال بین معلمان و دانش آموزان، مقاومت در برابر تغییر، یادگیری رقابتی، فقدان محتوای درسی الکترونیکی استاندارد، فقدان سیستم مدیریت یادگیری فراگیر، صرف زمان ناکافی در فرایند یاددهی-یادگیری، و عدم رعایت حق مالکیت معنوی.»
در بخش دیگری از مقدمه این پژوهش توانمندسازهای به کارگیری آموزش مجازی در آموزش و پرورش احصاء شده است که مهمترین آن عبارتند از: «استانداردسازی آموزش و پرورش مجازی، تمایل دانش آموزان به فضای مجازی، توسعه محتواهای درسی آنلاین، جذابیت فناوری های آموزشی و آموزش مجازی، فرهنگ سازی استفاده از فناوری و فضای مجازی، توسعه آگاهی در زمینه نقش فناوری در یادگیری، توانمندسازی معلمان، تقویت نظارت ستادی و صفی، نظام ارزشیابی درست برای دانش آموزان، و نظام جبران خدمت متناسب برای معلمان»
این پژوهش با استفاده از چارچوب روش های آمیخته کمی و کیفی، استفاده از پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختارمند روایتی و مدیریت تعاملی (Interactive Management) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در فصل پنجم این پژوهش به عنوان نتیجه گیری تحقیق آمده است: «براساس یافته های این پژوهش، تفاوت محیطی، آموزش ترکیبی (Blended Learning)،  نسخه تکمیلی تر مدارس هوشمند، اهمیت مقوله فرهنگ، توجه به ذی نفعان نظام آموزشی و انتقال آموزش و ارائه محتوای آموزشی با استفاده از زیرساخت های الکترونیکی مهمترین ابعاد برای تعریف آموزش مجازی در آموزش و پرورش کشور هستند. » که در ادامه به توصیف و تبیین هر یک از آنها پرداخته شده است.
در پایان این پژوهش نیز پیشنهادهای مطالعاتی و الزامات اجرایی برای دستگاه های مختلف از قبیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شده است که "تشکیل کمیته یادگیری فناورانه در کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی" ، " رصد مستمر و سالانه عملکرد دستگاههای مختلف در حیطه یادگیری فناورانه در آموزش و پرورش کشور" از جمله الزامات اجرایی پیشنهادی این پژوهش برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
متن کامل این پژوهش را از اینجا دانلود کنید:

نظرات

فاطمه بهروز
۱۳۹۸/۵/۱۴ - ۹:۲۲

می خواهم به عنوان کار دانشگاهی مطالعه کنم

نام:
ایمیل:
* نظر:
  

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7